مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان
سه شنبه, ۸ آذر ۱۳۸۴

اسوه ی صداقت و راستگویی

اسوه ی صداقت و راستگویی

اول :  نهضت علمی

زمان امام صادق ( علیه السلام ) برای ترویج و گسترش علوم اسلامی زمینه و اوضاع مساعد تری بود . زیرا از یک طرف در اثر انتشار حدیث های امام باقر ( علیه السلام ) و تبلیغ پرورش یافتگان مکتب وی مردم نیاز خود را به معارف اسلامی و علوم اهلبیت  ( علیهم السلام ) بیشتر احساس کردند و برای یادگیری حدیث تشنه تر بودند . و از طرف دیگر امویان منقرض شده و هنوز عباسیان استقرار کامل پیدا نکرده بودند و بنی عباس هم در اوایل کار برای جلو بردن مقاصد خود به اهلبیت  ( علیهم السلام ) روی خوش نشان می دادند.

امام صادق ( علیه السلام ) به نشر و گسترش علوم پرداخت و مشتاقان علم ودانش از هر طرف به سوی ایشان روی آوردند .  در رشته های مختلف معارف اسلامی ، اخلاق ، حکمت ، موعظه، تاریخ انبیا و امم بهره های فراوان بردند .
در این مکتب پر برکت شاگردانی پرورش یافتند و چهارصد کتاب از احادیث و بیانات علمی آن بزرگوار تالیف کردند که به هریک اصل میگفتند . و اصول چهارصدگانه ( اصول اربعماة ) در میان علمای شیعه معروف است .  ابهام هایی که در مقاصد و مسائل دینی شیعه بود ،از برکت آن حضرت  ( علیه السلام ) بکلی روشن شد ، و مجهولات مذهبی حل گردید . به همین سبب مذهب شیعه که در اصل همان اسلام حقیقی و مذهب اهلبیت ( علیهم السلام ) می باشد در میان مردم به مذهب جعفری معروف شد . و شیعه نه یک شاخه جدا شده از اسلام ، که همان اسلام پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم ) بدون کم و زیاد می باشد .

دوم:  ضمانت بهشت

ابو بصیر روایت کرده : همسایه ای داشتم که از راه جور و ستم مال فراوانی به دست آورده بود . کنیزان آوازه خوان گرفته و همیشه عده ای اهل خوشگذرانی و لهو ولعب را دور خود جمع می کرد و مجلس شراب و آواز راه می انداخت .
من از کارهای زشت او اذیت می شدم . چندبار به او شکوه کردم اما اثری نداشت . چون اصرار من زیاد شد او گفت : ای ابو بصیر من مبتلا به هوا و هوس هستم و نمی توانم رها کنم . تو برو حال مرا به امام خود بیان کن شاید مرا نجات دهد .
سخن او در من تاثیر کرد و هنگامی که به مدینه رفتم جریان او را به حضرت صادق ( علیه السلام ) عرض کردم . امام ( علیه السلام ) فرمود : وقتی به کوفه برگشتی او به دیدن تو می آید ، پس به او سلام برسان و بگو جعفر ابن محمد گفته است اگر کارهای منکر و گناه را رها کنی من ضامن می شوم که خدا تو را به بهشت ببرد.

به کوفه برگشتم ، وقتی آن مرد را دیدم به او گفتم : حال تو را به امام صادق ( علیه السلام ) عرض کردم . ایشان به تو سلام رساند و فرمود : اگر کارهای منکر و گناه را رها کنی من ضامن می شوم که خدا تو را به بهشت ببرد.
با شنیدن این سخنان گریست و گفت تورا به خدا آیا جعفر ابن محمد چنین گفت ؟ من قسم یاد کردم که :آری . او گفت : همین برای من بس است . و رفت .

چند روز بعد به من پیغام داد که به دیدنش بروم . به خانه او رفتم ، دیدم برهنه است و لباس برتن ندارد . گفت هرچه داشتم از حرام بود و همه را از خانه بیرون کردم . حالا لباسی ندارم . برایش لباس حلال تهیه کردم تا خود را پوشاند.
مدتی بعد خبر شدم که مریض است . به عیادتش رفتم . خیلی امیدوار بود . من مرتب به دیدن او می رفتم . هنگام مرگش رسید . در حال جان کندن چند لحظه بیهوش شد . وقتی به هوش آمد گفت : ای ابو بصیر امام تو حضرت جعفر ابن محمد( علیه السلام ) به وعده خود وفا کرد. . . این را گفت واز دنیا رفت .

در ایام حج من به مدینه رفتم . خواستم به زیارت امام صادق ( علیه السلام ) بروم . وقتی اجازه ورود گرفتم و خواستم داخل خانه شوم ، در همان لحظه حضرت صادق ( علیه السلام ) از داخل مرا صدا زد و فرمود : ای ابوبصیر ما به آنچه برای رفیقت ضامن شده بودیم وفا کردیم ....

سوم: آخرین سفارشها

نقل شده است امام صادق ( علیه السلام ) در آخرین لحظات عمر خود به دو چیز تاکید فراوان کردند ( که مضمون آنها چنین است ) :
1-   حتی بوی بهشت به دو کس نمی رسد ، کسی  که پدر و مادر از او ناراضی باشند(عاق والدین ) و کسی که صله رحم ( رفت و آمد با بستگان ) را قطع کند.
2-   شفاعت ما اهلبیت به کسی که نماز را سبک بشمارد نخواهد رسید .

******* سلام و درود بی پایان خداوند بر او و بر اجداد و اولاد طاهرینش باد** ۸/۹/۸۴

این متن را به عنوان تشکر از دقت نظر و دلسوزی مسئولین محترم پارسی بلاگ اضافه می کنم - عارف
بنام خدا
((پارسی بلاگ پیشرفته ترین سیستم مدیریت وبلاگ فارسی))

مدیر محترم وبلاگ آینه های عارف
در تاریخ
سه‏شنبه 8 آذر 1384نوشته (اسوه راستگویی) شما به فهرست متون برگزیده در صفحه اصلی پارسی بلاگ افزوده شده است. موفق باشید.

رونوشت :
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
روزنامه آسیا
روزنامه جام جم
روزنامه شرق
هفته نامه سروش
ماهنامه دختران
ماه‏نامه سروش جوان

با تشکر        
مدیریت
پارسی بلاگ

۸۴/۰۹/۰۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی