مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان
جمعه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۰

نگاهی به روزه و حکمت آن

مطالب زیر از کتاب « حکمت عبادات» نوشته حضرت آیت الله جوادی آملی انتخاب شده است.

*امام صادق علیه السلام می فرماید:گرچه روزه گرفتن سخت و دشوار است، ولی لذت شنیدن این ندای خداوند که می فرماید:« یا ایهاالذین آمنوا کتب علیکم الصیام» خستگی روزه را از انسان می گیرد. « لذة ما فی النداء ازال تعب العبادة و العناء» با شنیدن این ندا عبادت برای ما سهل و روان می گردد. (ص 128)

* در بعضی روایات آمده است که روزه بگیرید برای آنکه طراوت و خرمی و شادابی غیرماه مبارک را از دست بدهید؛ زیرا آنها نشاط کاذب و زودگذر است. وقتی انسان روزه گرفت و به آن دل بست، کم کم به باطن روزه پی می برد. باطن روزه انسان را به لقای حق می کشاند که خدای سبحان فرمود: «الصوم لی و أنا أجزی به» روزه مال من لست و من شخصا به آن جزا می دهم. این تعبیر فقط در باره روزه وارد شده است . . . . این که فرمود روزه مال من است، خصوصیتی رامی رساند که قابل ملاحظه و دقت است.

گاهی انسان از سحر تا افطار امساک می کند؛ این یک درجه روزه داری است؛ تلاشی است که حد اکثر درقیامت نسوزد یا وارد بهشت بشود؛ بهشتی که « جنات تجری من تحتها الانهار» اما به آن بهشت که « فادخلی فی عبادی وادخلی جنتی » راهش نمی دهند. یعنی روزه ضمن اینکه حکم و ادبی خاص دارد، حکمتی هم دارد که آن لقاء و محبت خدا است.

این حدیث در انسان شوق ایجاد می کند تا عاشق شود. انسان تا مشتاق نباشد، تلاش نمی کند وتا تلاش نکند، نمی رسد. وقتی روزه مال خدا بود، خدا هم شخصا جزای روزه داررا برعهده می گیرد. (ص 132)

*از موارد فرق روزه و سایر عبادات همین است که در باره اعمال دیگر، ملائکه الهی هنگام مرگ به استقبال مومنین می آیند که:« سلام علیکم طبتم، فادخلوها خالدین »درهای بهشت را بازمی کنند و می گویند از هردری که خواستید بفرمایید. اما در باره روزه دار خدای سبحان فرمود: من خودم جزا می دهم. این جزو احکام و آداب روزه نیست . . . .  بلکه جزو حکمت های عبادت است، که چگونه انسان به جایی می رسد که خداوند متعال مستقیما جزای او را به عهده می گیرد.(ص134)

*روزه برای این است که انسان به تقوا برسد:« لعلکم تتقون » و انسان با تقوا دو درجه دارد:

یکی همان بهشتی که در آن نعمت های فراوان موجود است:« ان المتقین فی جنات و نهر» و این برای لذایذ ظاهری است. یکی هم مقام عند الهی شدن است:« فی مقعد صدق عند ملیک مقتدر» در این مرحله دیگر سخن از سیب و گلابی نیست. چون جنت و نهر؛ مأکولات و مشروبات از آن جسم وبدن اوست؛ اما لقای حق برای روح اوست. این سرّ و باطن روزه است.

امام صادق علیه السلام فرمود« للصائم فرحتان، فرحة عند افطاره و فرحة عند لقاء الله» روزه دار دو وقت خوشحال است؛ یکی هنگام افطار، و دیگری هنگام ملاقات با پروردگار. ودر جای دیگرمی فرماید:« للصائم فرحتان حین یفطر، وحین یلقی ربه عزوجل» روزه دار دربعضی دعاها از خداوند، جمال تمام می خواهد: « اللهم انی اسئلک من جمالک بأجمله و کل جمالک جمیل»

نظامی گنجوی شاعر معروف در تبیین عشق مجازی و حقیقی، می گوید: در پایان امرکه لیلی مریض شد، به مادرش وصیت کرده گفت: مادر پیام مرا به مجنون برسان وبه اوبگو« اگر خواستی به کسی علاقمند شوی، به موجودی که با یک تب از بین می رود دل نبند.»

هرچه غیر خداست، در معرض زوال و تغییر است، و نمی تواند جزای انسان باشد، جزای روزه دار، لقای حق است. 135)

* فرشتگان موکلند که برای روزه داران دعا کنند، قال رسول الله صلی الله علیه وآله: « ان الله تبارک و تعالی وکّلَ ملائکة بالدعاء للصائمین و قال:أخبرنی جبرئیل علیه السلام عن ربّه تعالی ذکره أنه قال: ما أمرت ملائکتی بالدعاء لأحد من خلقی الا استجبت لهم فیه» خداوند عده ای از فرشتگان را مامور کرده است تا برای روزه داران دعا کنند. وجبرئیل خبر داد که پروردگارمی فرماید: هرگز فرشتگانم را امر به دعا نکردم جز آنکه دعای آنان را مستجاب نمودم. دعای فرشته برای انسان، درخواست خیر و خوبی برای وی است.(ص139)

* از امام صادق سلام الله علیه نقل شده که: اگر کسی در روز گرمی روزه بگیرد وتشنه شود، خدای سبحان هزار فرشته را موکل می کند تا چهره او را مسح کنند، و تا هنگام افطار به اوبشارت دهند؛ و هنگام افطار خداوند عزوجل می فرماید:« ما أطیب ریحٌک وروحُک! یا ملائکتی أشهدوا أنّی غفرت له» عجب معطری وچه بوی خوبی داری! ای فرشتگان من! شاهد باشید که من اورا آمرزیدم.(ص142)

۹۰/۰۵/۱۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی