مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

انوار چهارده معصوم در حضرت معصومه تجلی دارند

این روایت را شاید مکرر در این برنامه خواندیم از حضرت امیرالمومنین سؤال شد این که فرمودید: «اتَّقِ فِرَاسَةَ الْمُؤْمِنِ فَإِنَّهُ یَنْظُرُ بِنُورِ اللَّه» یعنی چه؟  فرمود: «إِنَّ اللَّهَ خَلَقَ الْمُؤْمِنَ مِنْ نُورِهِ وَ صَبَغَهُمْ فِی رَحْمَتِهِ وَ أَخَذَ مِیثَاقَهُمْ لَنَا بِالْوَلَایَةِ وَ الْمُؤْمِنُ أَخُو الْمُؤْمِنِ لِأَبِیهِ وَ أُمِّهِ أَبُوهُ النُّورُ وَ أُمُّهُ الرَّحْمَةُ وَ إِنَّمَا یَنْظُرُ بِذَلِکَ النُّورِ الَّذِی خُلِقَ مِنْه » مومن از نور ما آفریده شده است؛ لذا مومن از متبصرین است و از ظاهر شما سرشت شما را می خواند و قبل و بعد شما را می داند؛ این خاصیت وجود نور امام در انسان است.

آن کسی که این ارتباط و این توالد و این رابطه اخت بودن و عمه بودن با چهارده معصوم را دارد، حقایق همه معصومین در ایشان متجلی است. «فَإنَّ لَکِ عِندَاللهِ شَأنٌ مِنَ الشَّأن» شاید یک معنایش همین است. نکته دوم در زیارت ایشان این است که در زیارت ایشان سلام به پیامبران اولوالعزم داده می شود اما به صورت غائب، مثلاً گفته می شود «اَلسَلام عَلَى آدَمَ صَفْوَةَ اللهِ الَسَلامُ عَلَى نُوحٍ نَبِیِّ اللهِ»؛ سلام به حضرت نوح ابراهیم موسی عیسی علیهم السلام (البته حضرت آدم جزء انبیا اولوالعزم نیستند) اما وقتی به چهارده معصوم می رسد خطاب حاضر است و گفته می شود «الَسَلامُ عَلَیْکَ یا رَسُولَ اللهِ، الَسَلامُ عَلَیْکَ یا اَمَیرَ الْمُؤْمِنینَ» البته ما در همه جای عالم می توانیم چهارده معصوم را به صورت حاضر مورد خطاب قرار دهیم مثلاً «السَّلاَمُ عَلَیْکَ أَیُّهَا النَّبِیُّ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکَاتُهُ» سلامی است که در همه نماز ها خطاب حاضر است. لذا بعضی ها گفته اند که ما سلام نکردیم اما جوابش را شنیدیم.

در حرم حضرت معصومه گمان من این است من یک موقعی این را خدمت آقازاده مرحوم آیت الله عظمی بهجت عرض کردم؛ ایشان گفتند: ابوی من هم این را می گفتند (و من خوشحال شدم که این حرف تائیدی پیدا کرد)
 شاید این که ما در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها معصومین را به صورت حاضر زیارت می کنیم نکته اش این است که معصومین انوارشان از وراء حجاب حضرت معصومه همه حاضر است؛ همه تجلی در حضرت معصومه دارند؛ در این چهلچراغ انوار چهارده معصوم متجلی است. لذا شما چهارده معصوم را آن جا به صورت حاضر می توانید زیارت کنید.

پس اتفاقی که ذیل این رابطه باطنی ایشان افتاده این است که ایشان حامل انوار همه معصومین هستند و لذا همه معصومین در حرم ایشان حاضر اند. مضمون آن رویایی هم که از پدر مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نقل می کنند همین است: ایشان چله ای گرفتند و متوسل شدند به یکی از ائمه شاید امام باقر سلام الله علیه بود و تقاضا کردند که قبر وجود مقدس فاطمه زهرا سلام الله علیها بر ایشان آشکار شود. در خواب به ایشان فرمودند که این امر تا دوره ظهور شدنی نیست؛ سر است و باید مخفی بماند؛ ولی اگر خواستید ایشان را زیارت کنید بروید در قم فاطمه معصومه را زیارت کنید که مادرمان حضرت زهرا سلام الله علیها جلالت خودشان را به ایشان داده اند. خیلی حرف عجیبی است. یعنی تجلی جلات فاطمه زهرا در وجود مقدس حضرت معصومه است. جلال حضرت می دانید چیست؟ ایشان هیبتی دارند که دست هیچ کسی به آن نمی رسد؛ منزلت شب قدر همان نهیبی که حضرت دارند و فرمودند: «فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَةَ لِأَنَّ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ مَعْرِفَتِهَا»(15) این جلالت یعنی این خدای متعال او را فاطمه نامید فاطمه یعنی جدا شده چون همه خلق از معرفت ایشان جدا شده اند؛ نگفته اند «لانَّ النّاس»، خلق یعنی جبرئیل و میکائیل و همه خلایق. این جلالت است. آن وقت فاطمه زهرا جلالتشان را به فاطمه معصومه دادند.

پس دو نکته ای که از زیارت ایشان استفاده می شود یکی رابطه باطنی با همه معصومین است که این رابطه موجب شده حقایق معصومین به اندازه ظرف وجود ایشان که فوق فهم ماست در ایشان تجلی پیدا کند و اینکه به ما گفتند: بروید ایشان را زیارت کنید چون جنت با زیارت معصوم واجب می شود و معصوم باب الله است؛ اگر مقامات معصومین در کسی تجلی کرد باب الجنت می شود و می تواند شفاعت فی الجنة کند که بحث شفاعت نکته سومی است که اشاره می کنم.

منبع – سایت استاد سید مهدی میر باقری
۹۴/۱۱/۰۲

نظرات (۱)

۰۶ اسفند ۹۴ ، ۱۵:۱۵ احمدرضا احمدی
سلام استاد خسته نباشید وبلاگ عالی و پر محتوایی دارید پایدار باشید انشالله.
.
.
.
.
امیر کبیر اراک زمستان 94

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی