مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۲ ثبت شده است

دوشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲

تولد امام جواد (علیه السلام)

میلاد حضرت امام محمد تقی ( امام جواد علیه السلام )
بر شما و همه پیروان آن بزرگوار مبارک باد


سخنی از امام جواد علیه السلام:

از جمله موانعى که انسان را از راه کمال باز مى‌دارد، تنبلى، تن‌پرورى، بى‌اعتنایى به کار و بى‌شوقى نسبت به حرکت است. شما در دعاى شب اول ماه رمضان مى‌خوانید: «اللهم اجعلنا ممن نوى فعمل و لا تجعلنا ممن شقى فکسل و لا ممن هو على غیر عمل یتکل.(1)

ببینید چه عبارتهاى پر مغز و چه درسى در پوشش دعاست! دعا کننده از این‌که جزو کسانى باشد که دچار کسالت و بى‌عملى هستند، به خدا پناه مى‌برد. نمى‌خواهد از جمله کسانى باشد که مى‌خواهند، اما عمل نمى‌کنند و انتظار دارند بدون کار کردن نتیجه بگیرند و بدون کشتن بدروند. «و لا تجعلنا ممن شقى فکسل و لا ممن هو على غیر عمل یتکل.» مى‌گوید: خداوندا! مرا جزو کسانى که فقط به آرزو تکیه مى‌کنند و به عمل و تلاش نمى‌پردازند، قرار مده.  

امام خامنه ای تاریخ 15/1/1371 

  امام جواد (ع)

مانع راه کمال انسان 

1-  صلى أبو جعفر محمد بن علی الرضا ع صلاة المغرب فی لیلة رأى فیها هلال شهر رمضان فلما فرغ من الصلاة و نوى الصیام رفع یدیه فقال‏:
اللهم یا من یملک التدبیر و هو على کل شی‏ء قدیر یا من یعلم خائنة الأعین و
ما تخفی الصدور و تجن الضمیر و هو اللطیف الخبیر اللهم اجعلنا ممن نوى فعمل و لا تجعلنا ممن شقی فکسل و لا ممن هو على غیر عمل یتکل اللهم صحح أبداننا من العلل و أعنا على ما افترضت علینا من العمل حتى ینقضی عنا شهرک هذا و قد أدینا مفروضک فیه علینا

حضرت جواد(علیه السلام) به خداوند عرض می کند:

خدایا ای کسی که مالک تدبیری و بر هر چیزی توانایی ای کسی که خیانت دیده ها و هر آنچه سینه ها پنهان می کنند و درون می پوشاند را می دانی و اوست نکته سنج دانا خدایا ما را از کسانی قرار ده که نیت می کند و عمل می نماید و ما را کسانی که بدبخت شد و تنبلی کرد قرار نده و نیز از کسانی که عمل نکرده تکیه می کنند خدایا بدن هایمان را از بیماری ها سلامت بدار و ما را به آنچه بر ما از عمل واجب نمودی یاری کن تا اینکه این ماه تو پایان پذیرد و ما هم اعمالی که بر ما واجب گرداندی انجام داده باشیم.

(الإقبال الاعمال،سید ابن طاووس ص22؛مستدرک الوسایل،نوری،ج7،ص444؛ مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی ، (در اعمال مخصوص شب و روز ماه رمضان)

۰ نظر ۳۰ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۴:۱۹
فتحی
جمعه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۲

این الرجبیون ؟

در آستانه ماه مبارک رجب هستیم ، ماهی که مقدمه ی ماه شعبان و ماه رمضان است . این سه ماه روی هم یک اردو ویک برنامه فشرده از مجموعه اعمال و اذکاری است که نتیجه آن می تواند خود سازی و پاک سازی درونی، کسب معرفت ، عبادت و در نهایت تقرب خدای متعال و محبوب حقیقی باشد. نگاهی گذرا و سریع به فضیلت های ماه رجب، و مناسبت ها و اعمال و اذکار ویژه هریک، موید این نظر است.

 

ویژگی ها و فضیلت های ماه مبارک رجب:

1-                 رجب ماه بزرگ خدا است و ماهى در احترام و فضیلت به آن نمى‏رسد

2-                 رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امّت من است،

3-                 روزه یک روز از ماه رجب ،مستحقّ خشنودى بزرگ خدا شده و خشم حق از او دور مى‏گردد

4-                 هرکه یک روز از ماه رجب را روزه بدارد بهشت بر او واجب مى‏شود.

5-                 رجب نام نهرى در بهشت که از شیر سپیدتر و از عسل شیرین‏تر است،هرکه یک روز از رجب را روزه بدارد به یقین از آن نهر بیاشامد.

6-   ماه رجب ماه استغفار امّت من است پس در این ماه بسیار طلب آمرزش کنید که خدا آمرزگار و مهربان است

7-   بسیار بگویید،استغفر اللّه و اساله التّوبة  

                                                                      

                    

 

                                                      لطفا متن کامل را در ادامه مطلب بخوانید      

۰ نظر ۲۰ ارديبهشت ۹۲ ، ۲۳:۴۲
فتحی
چهارشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲

میلاد کوثر در بیان حضرت صادق علیه السلام

بیان کیفیت تولد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها

 

از مفضل بن عمر روایت شده است که گفته از حضرت کاشف حقایق امام صادق علیه السلام سوال کردم چگونه بوده ولادت حضرت فاطمه علیهاالسلام : امام صادق صلوات الله علیه فرمود چون خدیجه اختیار مزاوجت با حضرت ختمى مرتبت محمد صلى الله علیه و آله نموده ، زنان مکه از عداوتى که با آن حضرت داشتند از خدیجه هجرت نموده و دور او را واگذاشتند بطوریکه بر او سلام نمى کردند و نمى گذاشتند زنى نزد او برود. پس خدیجه را بدین سبب وحشت گرفت :
فلما حملت بفاطمه علیهاالسلام صارت تحدثها فى بطنها و تصبرها و کانت خدیجه تکتم ذالک عن رسول الله (ص) فدخل یوما و سمع خدیجه تحدث فاطمه فقال لها یا خدیجه من یحدثک : قالت الجنین الذى فى بطنى یحدثنى و یؤ نسنى فقال لها هذا جبرئیل یبشرنى انها انثى و انها النسمته الطاهره المیمونه و ان الله تبارک و تعالى سیجعل نسلى منها و سیجعل من نسلها ائمته فى الامته یجعلهم خلفاء فى ارضه بعد انقضاء وحیه .

چون حضرت خدیجه (ع) بوجود حضرت فاطمه (ع) حامله شد، فاطمه (س ) در شکم با او سخن مى گفت و مونس او بود و او را امر بصبر مى فرمود خدیجه (س ) این حالت را از حضرت ختمى مرتبت کتمان نموده و پنهان مى داشت ، پس روزى حضرت پیغمبر اکرم (ص) داخل خانه شد و شنید که خدیجه (س ) سخن مى گوید. فرمود: خدیجه شما با کسى صحبت مى کنى و با که سخن میگوئى ؟ خدیجه (س ) عرض کرد با فرزندى که در بطن من است .

 

 

متن کامل در ادامه مطلب

۰ نظر ۱۱ ارديبهشت ۹۲ ، ۱۳:۰۰
فتحی
دوشنبه, ۲ ارديبهشت ۱۳۹۲

وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها

 حضرت ام البنین مادر ادب وفداکاری

با عرض تسلیت به مناسبت ۱۳ جمادی الثانی وفات مادر حضرت عباس علیه السلام

 

 

 بنی‌هاشم، در اوج عزت و بزرگواری، مظلومانه می‌زیستند. وقتی علی(ع) به فکر گرفتن همسر دیگری بود، عاشورا در برابر دیدگانش بود. برادرش «عقیل» را که در علم نسب شناسی وارد بود و قبایل و تیره‌های گوناگون و خصلت‌ها و خصوصیت‌های اخلاقی و روحی آنان را خوب می‌شناخت طلبید. از عقیل خواست که: برایم همسری پیدا کن شایسته و از قبیله‌ای که اجدادش از شجاعان و دلیر‌مردان باشند تا بانویی این چنین، برایم فرزندی آورد شجاع و تکسوار و رشید.

پس از مدتی، عقیل زنی از طایفه کلاب را خدمت امیرالمومنین(ع) معرفی کرد که آن ویژگی‌ها را داشت. نامش «فاطمه»، دختر حزام بن خالد بود و نیاکانش همه از دلیر‌مردان بودند. از طرف مادر نیز دارای نجابت خانوادگی و اصالت و عظمت بود. او را فاطمه کلابیه می‌گفتند و بعدها به «ام البنین» شهرت یافت، یعنی مادر پسران؛ چهار پسری که به دنیا آورد و عباس یکی از آنان بود.

ادامه مطلب را مطالعه فرمایید

۰ نظر ۰۲ ارديبهشت ۹۲ ، ۰۰:۰۳
فتحی