مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۲

ولادت امام هشتم (ع)

اللهم صل علی علی بن موسی الرضا (علیه السلام)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

میلاد سراسر نور حضرت ثامن الحجج امام رأفت و مهربانی  را به همه شیعیان و دوست داران آن بزرگوار تبریک عرض می کنیم

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کتب الرضا علیه السلام : أبْلِغْ شیعَتى : إنَّ زِیارَتى تَعْدِلُ عِنْدَاللّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ألْفَ حِجَّةٍ، فَقُلْتُ لِأبى جَعْفَرٍ علیه السلام : ألْفُ حَجَّةٍ؟! قالَ: إ ى وَاللّهُ، وَ ألْفُ ألْفِ حَجَّةٍ، لِمَنْ زارَهُ عارِفا بِحَقِّهِ
(مستدرک الوسائل : ج 10)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به یکى از دوستانش نوشت : به دیگر دوستان و علاقمندان ما بگو: نواب زیارت قبر من معادل است با یک هزار حجّ. راوى گوید: به امام جواد علیه السلام عرض کردم : هزار حجّ براى ثواب زیارت پدرت مى باشد؟!
فرمود: بلى ، هر که پدرم را با معرفت در حقّش زیارت نماید، هزار هزار یعنى یک ملیون حجّ ثواب زیارتش مى باشد.  

 

 

 

قال الرضا علیه السلام : لایَکُونُ الْمُؤْمِنُ مُؤْمِنا إلاّ أنْ یَکُونَ فیهِ ثَلاثُ خِصالٍ: سُنَّةٌ مِنَ اللّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ نَبیِّهِ وَ سُنَّةٌ مِنْ وَلیّهِ، أمَّاالسَّنَّةُ مِنَ اللّهِ فَکِتْمانُ السِّرِّ، أمَّاالسُّنَّةُ مِنْ نَبِیِّهِ مُداراةُالنّاسِ، اَمَّاالسُّنَّةُ مِنْ وَلیِّهِ فَالصَّبْرُ عَلَى النائِبَةِ (بحارالا نوار: ج 75)

 

 

 

 

 

 

فرمود: مؤمن حقیقت ایمان را درک نمى کند مگر آنکه 3 خصلت در او باشد:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خصلتى از خداوند که کتمان اسرار افراد باشد، خصلتى از پیغمبرخدا( صلى الله علیه و آله) که مدارا با مردم باشد، خصلتى از ولى خدا که صبر و شکیبائى در مقابل شدائد و سختى ها باشد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

اشعار ولادت حضرت امام رضا (علیه السلام) در وبلاگ شهید فتحی

 

 

 

 

 

۰ نظر ۲۵ شهریور ۹۲ ، ۱۴:۳۹
فتحی
دوشنبه, ۱۸ شهریور ۱۳۹۲

راز یک فریب

حجاب تنها پوشش نیست؛ رفتار هم هست!

اشاره:

حجت الاسلام یوسف غلامی، پژوهشگر حوزه حجاب و عفاف، دغدغه و تحقیقات میدانی زیادی دارد که از ثمرات آن می‌توان به کتاب‌های «راز یک فریب»، «جلوه‌های زنان و نگاه مردان»، «هدیه مادر» و «باغ پرندگان» اشاره کرد.

امتیاز و تفاوت نوشته‌های استاد غلامی با دیگر کتاب‌های موجود در زمینه حجاب، دارا بودن تحلیل‌های روان‌شناختی و جامعه‌شناختی، نثر شیوا و صمیمی، پرهیز از نکات تکراری و شعاری، ژرف‌اندیشی و دقت نظر در مسایل اجتماعی است.

کتاب «راز یک فریب» از سوی معاونت امور بین‌الملل مقام معظم رهبری در امور دانشجویان خارج از کشور به چاپ رسیده و دفتر نشر معارف نیز چاپ آن در ایران و توزیع آن را برعهده دارد.   معارف

 

لطفا در مورد سوابق تحقیقات خود پیرامون حجاب، آنچه ضروری می‌دانید بفرمایید.

حدود 18 سال است با تحقیق میدانی و نظرسنجی از مردان و زنان غیر معتقد به حجاب، به طور حضوری و غیرحضوری به گفتگو پرداختم و آخرین گفته‌های آنان را شنیده و به منظور پاسخ‌گویی به آن‌ها سالیانی به تفحص پرداختم که نتیجه آن را در کتاب «راز یک فریب» نگاشته‌ام.

ویژگی کتاب‌هایی که در زمینه حجاب نوشته‌اید با دیگر کتاب‌های موجود در این زمینه چیست؟

کتاب‌‌هایی که تاکنون پیرامون وضعیت نابسامان پوشش زنان به چاپ رسیده است هر یک جنبه‌های قوت و ضعف متفاوتی دارند. برخی تاریخ حجاب در ادیان یا کشف حجاب در ایران را بررسی کرده‌اند و برخی با دلایل عامیانه و توجیهات سطحی به بیان فلسفه حجاب پرداخته‌اند و عده‌ای نه چندان اندک با رونوشت از آثار دیگران به کتاب‌سازی درباره حجاب پرداخته‌اند. گروهی نیز تنها برای معتقدان به حجاب کتاب نگاشته‌اند. تنی چند از پژوهشگرانِ موفق در این زمینه آثاری تألیف نموده‌اند که گاه پرحجم (حدود 600 صفحه) و آکنده از گزارش‌ها و اخباری است که برای دوشیزگان بدآموزی دارد. در این همه آثار شاید نتوان به سادگی کتابی را یافت که هم برای زنان و دختران معتقد به حجاب مفید باشد و هم برای غیر معتقدان و نیز برای مردان.

این کتاب مدت هجده سال در دست تحقیق، نگارش و ارزیابی بوده و یکصد نفر از کارشناسان امور اجتماعی و فرهنگی آن را مطالعه و ارزیابی کرده‌اند. از امتیازات آن، نظرسنجی از زنان ایرانی و خارجی غیرمعتقد به حجاب (بیش از بیست‌هزار نفر)، است.

پس از این هجده سال که دربارة رفتارهای اجتماعی دختران و زنان به مطالعه و تحقیق و نظرسنجی پرداخته‌ و با این شمار زن بی‌حجاب مسلمان(!) و غیرمسلمان گفتگو کرده‌ام، تصوّر می‌کنم تا فردی به دانش جامعه‌شناسی و روان‌شناسی آشنا نباشد و نیز اظهارنظرهای خانم‌های بی‌حجاب را نشنیده و کتاب‌هایی که دربارة حجاب است نخوانده باشد، بهتر است دراین‌باره به خلق اثری نپردازد و نظریه‌پرداز حجاب نباشد.

امروزه مشکل رفتارهای اجتماعی دختران و زنان، کمبود کتاب دربارة حجاب نیست؛ بلکه فراوانی کتاب‌هایی است که اغلب حرفشان تکراری، نگاهشان محدود و ادبیاتشان بیگانه با روحیاتِ مخاطبان است. از برخی نویسندگان می‌پرسم: این کتاب را برای چه گروهی نوشته‌اید؛ با حجابان یا بی‌حجابان؟ با حجابان که اینها را می‌دانند، بی‌حجابان هم که هرگز نمی‌خوانند!

مخاطب من در این کتاب، هر فردی است که بخواهد اندکی از راز پوشش زن را بداند و به عمق فریب‌کاری غرب پی ببرد.

از مهم‌ترین فرازهای کتاب، گفتگوهای علمی است که با زنان بی‌حجاب ایرانی و غیرایرانی و دختران زندانی، مردان مجرم و زنان فریب‌خورده صورت گرفته است. در این گفتگوها هرچه به ذهنم می‌رسید پاسخ می‌دادم و پس از جلسه تا مدت‌ها ـ گاه چند سال ـ درباره آن شبهه و پرسش که زنان مطرح کرده بودند، فکر و تحقیق می‌کردم. نتیجه همه آن تحقیقات را در این کتاب گنجانده‌ام.

همه مطالعه‌کنندگان این کتاب، بی‌اغراق اعتراف کرده‌اند که ادبیات این کتاب، بسیار دلنشین است و خواننده را از آغاز تا پایان با خود همراه می‌سازد.

 

لطفا متن کامل را در ادامه مطلب بخوانید

۰ نظر ۱۸ شهریور ۹۲ ، ۰۰:۴۴
فتحی
يكشنبه, ۱۰ شهریور ۱۳۹۲

حدیث صداقت

با عرض تسلیت شهادت حضرت امام صادق علیه السلام،
 شش حدیث از آن بزرگوار به دوستان تقدیم می کنیم.

 

1- حَدیثی حَدیثُ ابى ، وَ حَدیثُ ابى حَدیثُ جَدى ، وَ حَدیثُ جَدّى حَدیثُ الْحُسَیْنِ، وَ حَدیثُ الْحُسَیْنِ حَدیثُ الْحَسَنِ، وَ حَدیثُ الْحَسَنِ حَدیثُ امیرِالْمُؤْمِنینَ، وَ حَدیثُ امیرَالْمُؤْمِنینَ حَدیثُ رَسُولِ اللّهِ صلّى اللّه علیه و آله و سلّم ، وَ حَدیثُ رَسُولِ اللّهِ قَوْلُ اللّهِ عَزَّ وَ جَلّ َ (جامع الاحادیث الشیعه ج1)

ترجمه :سخن و حدیث من همان سخن پدرم مى باشد، و سخن پدرم سخن جدّم ، و سخن جدّم نیز سخن حسین و نیز سخن او سخن حسن است و سخن حسن همان سخن امیرالمؤ منین علىّ و کلام او از کلام رسول خدا مى باشد، که سخن رسول اللّه به نقل از سخن خداوند متعال خواهد بود.

 

2- قالَ علیه السلام : اوَّلُ ما یُحاسَبُ بِهِ الْعَبْدُالصَّلاةُ، فَإ نْ قُبِلَتْ قُبِلَ سائِرُ عَمَلِهِ، وَ إ ذا رُدَّتْ، رُدَّ عَلَیْهِ سائِرُ عَمَلِهِ  (وسائل الشیعه : ج 4)

ترجمه: اوّلین محاسبه انسان در پیشگاه خداوند پیرامون نماز است ، پس اگر نمازش ‍ قبول شود بقیه عبادات و اعمالش نیز پذیرفته مى گردد وگرنه مردود خواهد شد.

 

3- قالَ علیه السلام : کَمالُ الْمُؤْمِنِ فى ثَلاثِ خِصالٍ: الْفِقْهُ فى دینِهِ، وَ الصَّبْرُ عَلَى النّائِبَةِ، وَالتَّقْدیرُ فِى الْمَعیشَةِ (امالى طوسى : ج 2)

ترجمه : شخصیّت و کمال مؤ من در سه خصلت است : آشنا بودن به مسائل و احکام دین ، صبر در مقابل شداید و ناملایمات ، زندگى او همراه با حساب و کتاب و برنامه ریزى دقیق باشد.

 

4- قالَ علیه السلام : مَنْ قَرَالْقُرْآنَ فِى الْمُصْحَفِ مُتِّعَ بِبَصَرِهِ، وَ خُفِّفَ عَلى والِدَیْهِ وَ إنْ کانا کافِرَیْنِ (وسائل الشیعه : ج 6)

ترجمه : هر که قرآن شریف را از روى آن قرائت نماید بر روشنائى چشمش ‍ افزوده گردد؛ و نیز گناهان پدر و مادرش سبک شود گرچه کافر باشند.

 

5- قالَ علیه السلام: ایُّما مُؤْمِنٍ سَئَلَ اخاهُ الْمُؤْمِنَ حاجَةً وَ هُوَ یَقْدِرُ عَلى قَضائِها فَرَدَّهُ عَنْها، سَلَّطَ اللّهُ عَلَیْهِ شُجاعا فى قَبْرِهِ، یَنْهَشُ مِنْ اصابِعِهِ  (امالى طوسى : ج 2)

ترجمه : چنانچه مؤ منى از برادر ایمانیش حاجتى را طلب کند و او بتواند خواسته اش را برآورد و انجام ندهد، خداوند در قبرش یک افعى بر او مسلّط گرداند که هر لحظه او را آزار رساند.

 

6-  قالَ علیه السلام : إمْتَحِنُوا شیعتَنا عِنْدَ ثَلاثٍ: عِنْدَ مَواقیتِ الصَّلاةِ کَیْفَ مُحافَظَتُهُمْ عَلَیْها، وَعِنْدَ أسْرارِهِمْ کَیْفَ حِفْظُهُمْ لَها عِنْدَ عَدُوِّنا، وَ إ لى أ مْوالِهِمْ کَیْفَ مُواساتُهُمْ لاِ خْوانِهِمْ فیها (وسائل الشیعة:ج 4)

ترجمه : شیعیان و دوستان ما را در سه مورد آزمایش نمائید: اول - مواقع نماز، چگونه رعایت آن را مى نمایند. دوم - اسرار یکدیگر را چگونه فاش و یا نگهدارى مى کنند سوم - نسبت به اموال و ثروتشان چگونه به دیگران رسیدگى مى کنند و حقوق خود را مى پردازند.

انتخاب ازسایت غدیر

۰ نظر ۱۰ شهریور ۹۲ ، ۱۵:۰۵
فتحی