مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

۴ مطلب در مرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

پنجشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۵

آداب قرآنی

فساد اخلاقی دیگران حتی دشمنمان را بیان نکنیم

آداب قرآنی

این حدیث را ذکر کرده بودیم که قرآن ادبستان خداست؛ "القرآن مأدُبَةُ الله".

یکی از بحث‌های اخلاقی قرآن، ادب قرآن است. یک وقت می‌گوییم آداب تلاوت، آداب نگارش؛ این‌ یک بحث است، یک وقت می‌گوییم ادب قرآن. ادب قرآن در محاوره و گفت‌وگو با مردم چگونه است؟ قرآن با مخالفین خودش چگونه حرف می‌زند؟ ادب را یاد بگیریم. قرآن می‌فرماید: «انّا او ایّاکم لعلی هدیً او فی ضلالٍ مبین» یا ما، یا شما، یا بر هدایت، یا بر ضلالت. خوب! چرا این‌گونه می‌فرماید؟ قرآن حتی وقتی با مشرکین هم مواجه می‌شود، ادبش این‌گونه است. همین طوری صریحاً نمی‌گوید آن شخص در ضلالت است، آن شخص در کفر به سر می‌برد. ادب قرآن این است که "انّا او ایّاکم... ." قرآن خیلی ادب را رعایت می‌کند.

۰ نظر ۲۸ مرداد ۹۵ ، ۱۹:۳۷
فتحی

آثار و برکات حضور اهلبیت علیهم السلام در ایران

 

 

پس از هجرت حضرت امام رضا علیه السلام، تعداد زیادی از امام زادگان و دیگر سادات علوی برای زیارت و یاری ایشان، به ایران عزیمت کردند. به همین دلیل در جای جای سرزمین عزیز ایران به خصوص مناطقی که مسیر حجاز به طوس محسوب می شود، قبور شریف این امام زادگان به زیارت گاه و ملجاء عاشقان و پیروان اهلبیت رسول لله صلی الله علیه و آله تبدیل شد. برکات حضور این سلاله های نور در زمان حیات شریف آنها و همینطور آثار و برکات مرقد نورانی هریک از این بزرگان بسیار فراوان بوده و هست. دراین یادداشت، تاثیرات و نقش فرزندان حضرت امام کاظم علیه السلام در گسترش تشیع، ودر راس آنها وجود مقدس حضرت امام هشتم علیه السلام ، و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ، و نیز حضرت احمدبن موسی علیه السلام بررسی شده است.

 

 

 نقش فرزندان امام کاظم علیه السلام در گسترش تشیع در ایران

 

 

درباره فرزندان امام کاظم علیه السلام تحقیق چندانی انجام نگرفته و نقاط مبهم در زندگانی آنها فراوان است. 

 

  

 

برای نمونه، درباره شمار فرزندان آن امام همام، اختلاف فراوانی در منابع دیده می شود.

همچنین درباره مدفن آنها اختلاف بسیاری وجود دارد. 

۱ نظر ۱۷ مرداد ۹۵ ، ۱۲:۰۱
فتحی
شنبه, ۹ مرداد ۱۳۹۵

صفحه ای از زندگی امام صادق (ع)

صفحه ای از زندگی امام صادق علیه السلام

جعفر بن محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب علیهم السلام، ششمین امام شیعیان، و پنجمین امام از نسل امیر المؤمنین (ع) کنیه او ابو عبد الله و لقب مشهورش«صادق» است. لقبهای دیگری نیز دارد، از آن جمله صابر، طاهر، و فاضل. اما چون فقیهان و محدثان معاصر او که شیعه وی هم نبوده اند، حضرتش را به درستی حدیث و راستگویی در نقل روایت بدین لقب ستوده اند، لقب صادق شهرت یافته است.

ولادت او در هفدهم ماه ربیع الاول سال هشتاد و سوم هجری بوده است.  در ماه شوال سال صد و چهل و هشت هجری به دیدار پروردگار شتافت. مدت زندگانی او شصت و پنج سال بوده است. نام مادر او فاطمه یا قریبه دختر قاسم بن محمد بن ابی بکراست وام فروه کنیت داشته است.

۲ نظر ۰۹ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۰۸
فتحی
چهارشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۵

سه دلیل‏ برای زندگی

سه دلیل‏ برای زندگی

پیغمبر عزیز صلى الله علیه و آله دوستى داشتند، یک نفر به او گفت: آیا به زندگى علاقه دارى؟

گفت: آرى. گفت: براى چه؟ گفت: براى سه کار 
1- عبادت شب، وقتى که همه خواب هستند، من بیدار باشم.  نه این که همه شب را بیدار باشى، چون این را اجازه نمی ‏دهند، همان طور که خدا به پیغمبر صلى الله علیه و آله نیز اجازه نداد:
 
«قُمِ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا» 

دو سوم شب را بخواب، و کمى از شب را بیدار باش.

گفت: زندگى را می خواهم، اما براى عبادت در شب. چقدر قرآن از شب تعریف کرده است. همه واقعیات عظیم معنوى در شب اتفاق افتاده است.

۰ نظر ۰۶ مرداد ۹۵ ، ۱۱:۱۰
فتحی