مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان
دوشنبه, ۲۶ دی ۱۳۸۴

امام هدایت - درس ولایت

تولد پیشوای هدایت هادی امت حضرت علی بن محمد الهادی ( علیه السلام ) مبارک باد
 امام هدایت ، درس ولایت

حضرت امام هادی ( علیه السلام ) پدران و اجداد گرامی خویش را با زیارت های خاصی زیارت می کرد که مشهورترین آنها  زیارت جامعه کبیره است .
این زیارت مجموعه گرانبهایی است که در بردارنده اوصاف و مقامات و فضائل و مناقب آن بزرگواران است . و برترین و شناخته شده ترین زیارات ائمه اطهار است . و شیعیان به این زیارت اقبال خاصی نشان می دهند . و حفظ آن و زیارت ائمه اطهار با این زیارت را خصوصا در روزهای جمعه اهمیت می دهند . علمای بزرگ عنایت و توجه خاصی به آن دارند . در مورد حضرت امام خمینی (ره ) نوشته اند تمام سالهایی که در نجف بودند هر روز صبح و در حرم امام علی  ( علیه السلام ) این زیارت را قرائت می کردند .

 زیارت جامعه کبیره یک کلاس و درس کامل بلکه اکمل از امام شناسی است . سند صحت آن به درجه قطع و یقین می رسد . شیخ طوسی در تهذیب ، شیخ صدوق در الفقیه ، و دیگران آن را نقل کرده اند و مرحوم محدث قمی با عنایت ویژه ای آن را در مفاتیح الجنان آورده است .

علامه مجلسی در باره آن گفته است : این زیارت دارای بهترین سند ، عمیق ترین مفهوم ، فصیح ترین الفاظ، بلیغ ترین معنی ، وعالی ترین شأن  است. و از جمله بهترین زیارات بشمار می رود .
زیارت جامعه کبیره از استواری ، بزرگی بیان ، و فصاحت شگفت انگیزی برخوردار است . و با الفاظ شیرین و دلنشین مزین شده است . ضمنا زیباترین تعابیر و دقیق ترین معانی و مفاهیم را بیان می کند . همه این موارد دلیل محکم و روشنی است که متن این زیارت از طرف معصوم ( علیه السلام ) صادر شده است .

سند زیارت : موسی بن عبدالله نخعی می گوید به حضرت علی بن محمد الهادی ( علیه السلام ) عرض کردم : یابن رسول الله مرا کلامی نیک ، رسا و بسیار شیوا بیاموز تا هر وقت خواستم یکی از شما را زیارت کنم آن را به زبان بیاورم .

 

حضرت  ( علیه السلام ) فرمود : چون بدرگاه رسیدى بایست و بگو شهادتین را با حال غسل و چون داخل حرم شوى و قبر را به بینى باءیست و سى مرتبه اَللَّهُ اکْبَرُ بگو پس اندکى راه برو به آرام دل و آرام تن و گامها را نزدیک یکدیگر گذار پس باءیست و سى مرتبه اَللَّهُ اکْبَرُ بگو پس نزدیک قبر مطهّر رو و چهل مرتبه اَللَّهُ اکْبَرُ بگو تا صد تکبیر تمام شود
 (و شاید چنانکه مجلسى اوّل گفته وجه تکبیر این باشد که اکثر طباع مایلند بغُلوّ مبادا از عبارات امثال این زیارت بغُلوّ افتند یا از بزرگى حق سبحانه و  تعالى غافل شوند یا غیر اینها)
 پس بگو

اَلسَّلامُ عَلَیْکُمْ یا اَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ 
 سلام بر شما اى خاندان نبوت و جایگاه رسالت و مرکز رفت و آمد فرشتگان و جاى فرود آمدن وحى (الهى ) . . . . 
 سلام بر جایگاههاى شناسائى خدا و مسکن هاى برکت خدا و کانهاى حکمت و فرزانگى خدا و نگهبانان راز خدا و حاملان کتاب خدا و اوصیاء پیامبر خدا . . . .
پس آنکه از شما رو گرداند از دین خارج گشته و آنکه ملازم شما بود به حق رسیده و آنکه کوتاهى کرد در حق شما نابود گردید، و حق همراه شما و در میان شما خاندان و از جانب شما است و به سوى شما بازگردد و شمائید اهل حق ومعدن آن ، ومیراث نبوت  نزد شما است . . . .
 هر که شما را دوست دارد خداى را دوست داشته و هر که شما را دشمن دارد خداى را دشمن داشته و هرکس به شما محبت داشته باشد به خدا محبت داشته و هرکس با شما کینه توزد با خدا کینه توزى کرده و هرکه . . . . . .

 . . .  وَعادَتُکُمُ الاِْحْسانُ وَسَجِیَّتُکُمُ الْکَرَمُ وَشَاْنُکُمُ الْحَقُّ وَالصِّدْقُ  . . . .
 بِاَبى اَنْتُمْ وَاُمّى وَنَفْسى بِمُوالاتِکُمْ عَلَّمَنَا اللَّهُ مَعالِمَ دِینِنا وَاَصْلَحَ ماکانَ فَسَدَ مِنْ دُنْیانا وَبِمُوالاتِکُمْ  . . . . .
 فَاِنّى لَکُمْ مُطیعٌ مَنْ اَطاعَکُمْ فَقَدْ اَطاعَ اللَّهَ وَمَنْ عَصاکُمْ فَقَدْ عَصَى اللَّهَ وَمَنْ اَحَبَّکُمْ فَقَدْ اَحَبَّ اللَّهَ وَمَنْ اَبْغَضَکُمْ فَقَدْ اَبْغَضَ  اللَّهَ

اَللّهُمَّ اِنّى لَوْ وَجَدْتُ شُفَعاَّءَ اَقْرَبَ اِلَیْکَ مِنْ مُحَمِّدٍ وَاَهْلِ بَیْتِهِ الاَْخْیارِ الاَْئِمَّةِ الاَْبْرارِ لَجَعَلْتُهُمْ شُفَعاَّئى فَبِحَقِّهِمُ الَّذى اَوْجَبْتَ لَهُمْ  عَلَیْکَ اَسْئَلُکَ اَنْ تُدْخِلَنى فى جُمْلَةِ الْعارِفینَ بِهِمْ وَبِحَقِّهِمْ وَفى  زُمْرَةِ الْمَرْحُومینَ بِشَفاعَتِهِمْ اِنَّکَ اَرْحَمُ الرّاحِمینَ وَصَلَّى اللَّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّاهِرینَ وَسَلَّمَ تَسْلیماً کَثیراً وَحَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ  الْوَکیلُ

متن کامل زیارت جامعه کبیره در مفاتیح الجنان هست مراجعه بفرمایید.
التماس دعا  -  عارف ۲۶-۱۰-۸۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی