مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

ثواب اللهم صل علی محـمد و آل محـمد  

در ریاضیات شنیده اید که نسبت متناهی به نامتناهی همیشه صفر است. یعنی مثلاً نسبت عدد 1000 به بی نهایت صفر است. هر عددی با بی نهایت مقایسه شود، نسبتش می شود صفر.

این دنیا محدود است ، من و شما خیلی در این دنیا زندگی کنیم یک قرن است و صد سال زندگی دنیا نسبت به زندگی آخرت نسبتش صفر است. چون آخرت بی نهایت است، تا خدا، خداست بهشت و جهنم هست و من و شما هستیم، یا در بهشت و یا در جهنم.


پس دنیا محدود است و آخرت نامحدود، و نسبت محدود به نامحدود همیشه صفر است. الدنیا مزرعه الاخره، اگر کسی در این دنیا همیشه عبادت کند، روز قیامت چقدر ثواب دارد؟


کسی همیشه در دنیا عبادت کند روز قیامت ثواب هیچ چیزی را ندارد، نه اینکه ثواب کم داشته باشد، اصلاً ثواب چیزی را ندارد. بخاطر اینکه نسبت دنیا به آخرت، نسبت محدود به نامحدود است و نسبتش صفر است.

بهمین جهت در دین ما آمده است یک عبادتهایی را انجام دهید که نامحدود باشد، و اگر یک عبادتی ثوابش نامحدود بود آخرت نیز نامحدود است و این نامحدود برای آن نامحدود مناسب است.


یکسری عباداتند که ثوابهایشان نامحدود است

اگر کسی حاجت یک مومن را برآورده کند و مشکلش را حل کند، ثوابش نامحدود است و برای آخرت نیز کافی است.

اگر کسی نیت این را داشته باشد که تا ابد اگر زنده بماند، کار خوب انجام بدهد، همین نیّت ابدی، ثوابش نیز ابدی می شود.


نماز جماعتی که بیش از ده نفر باشد، هیچ کس ثوابش را جز خدای متعال نمی داند، یعنی ثوابش بی نهایت است و برای آن بی نهایت (آخرت) بس است.

در روایت است که اگر کسی یک بار بگوید "الحمد الله کما هو اهله" ، فرشته ای که روی شانه انسان است می گوید خدایا چقدر ثواب بنویسم، خدای متعال می فرماید: تو فقط بنویس که بنده من چند بار گفته است، اما ثوابش را خودم می دانم.


یعنی ثواب گفتن یکبار "الحمدالله کما هو اهله" را احدی جز خدا نمی داند. یعنی ثوابش نامحدود است.


ثواب صلوات

در شب معراج پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرشته ای را دید که هزار دست داشت و هر دستش هزار انگشت، پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به آن فرشته فرمود: چه کاره ای؟ فرشته گفت : یا رسول الله من مامور باران های خدا هستم، از اول عمر دنیا تا الان می دانم چند قطره باران باریده است و چند قطره در دریا بوده و چند قطره در خشکی و چند قطره در شهر بوده و چند قطره در بیابان، حساب همه ی اینها را دارم، ولی تنها ثواب یک صلوات بر شما را نمی توانم حساب بکنم.


معنای این حدیث این است که ثواب یک صلوات بی نهایت است و بی نهایت برای بی نهایت(آخرت) کافی است.

دین ثوابهای نامحدودی را برای آخرت که نامحدود است بیان کرده است که یکی از آنها صلوات است.
"اللهم صل علی محـمد و آل محـمد"

 منبع : پایگاه اطلاع رسانی استاد احمد عابدی


۹۶/۰۴/۱۵

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی