مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

۵ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

يكشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۲

شهید شلمچه

السلام علیکم یا انصار دین الله

در این ایام نورانی و پر برکت ماه مبارک رمضان ، تصادفا به برگه ای برخورد کردم که چند سال پیش در آن شعری ناتمام برای شهید غلامحسین فتحی نوشته بودم.

این نوشته را، اگر چه نتوان نام شعر بر آن گذاشت ، و اگرچه ناتمام است، ولی برای من خیلی ارزشمند و خاطره انگیز است. اکنون آن را به ارواح نورانی همه شهیدان ، به خصوص شهید عملیات کربلای پنج در شلمچه (غلامحسین فتحی) تقدیم می کنم:



آن شب که سیمای شلمچه لاله گون بود

گاه ظهور عشق در محراب خون بود

آن شب که بر مهمانی لاهوت رفتی

پاسخ به بانک ارجعی، لبیک گفتی

پیر جماران در نیایش با خدا بود

ذکرخمینی هم به یاد کربلا بود

آنجا تو بودی و خدا بود و شلمچه

آن شب نسیم کربلا بود و شلمچه

زخمی هجران و قرین رنج بودی

مهمان فیض کربلای پنج بودی

سنگر به سنگر کربلا را سیر کردی

با هر قدم یک الوداع با غیر کردی

آنجا « کمال الإنقطاع » ت دیدنی بود

سربند یازهرای تو بوسیدنی بود

آن شب وضوی عشق تو خونین ادا شد

تیر اجابت با دعایت هم صدا شد

ذکر قنوتت تا خدا پرواز می کرد

سبحان ربی بر لبانت ناز می کرد

خیل ملائک صف به صف همراهت آمد

مهرشهادت بر دل آگاهت آمد

آن صبح زیبا در اذان خون چه خواندی؟

اینسان براق عشق تا معراج راندی

چون مرتضی فزت و رب الکعبه گفتی

آرام در آغوش لطف دوست خفتی

عارف

 

۰ نظر ۳۰ تیر ۹۲ ، ۱۹:۲۸
فتحی
سه شنبه, ۲۵ تیر ۱۳۹۲

دعای افتتاح

نگاهی به دعای افتتاح

 

پیشوایان معصوم علیهم السلام ، پرچمداران دین، ترجمان قرآن، رکن توحید، جانشینان خداوند، درهاى ایمان، امینان پروردگار، وارثان پیامبر، جایگاه شناخت خدا، کانون برکت و حکمت، حافظان اسرار الهى، و در یک کلام، آینه تمام نماى حق مى‏باشند و معرفى مقامات و جایگاه والاى آنان، در حقیقت، معرفى و شناساندن دین حق و شریعت الهى است. شخصى از امام حسن عسکرى علیه السلام  درخواست کرد که ایشان چگونگى صلوات و درود بر معصومین علیهم السلام  را به او بیاموزد. آن حضرت چگونگى آن را به او آموخت و هنگامى که به نام پاک خود رسید، سکوت کرد. راوى نحوه صلوات بر خود آن حضرت و امام بعد از ایشان را نیز درخواست کرد. حضرت عسکرى علیه السلام  فرمودند: «اگر نه این بود که این کار (صلوات بر خودم و بیان فضایل و کمالاتم)، از معالم و معارف دین است و خداوند به ما امر فرموده تا آن را به اهلش برسانیم، دوست داشتم ساکت باشم و چیزى در این مورد نگویم. »
دعاى افتتاح، در شب‏هاى ماه مبارک رمضان خوانده مى‏شود و دربردارنده چندین بخش است:
1. حمد و ثناى الهى و بیان کمالات و صفات جمال و جلال حق و لطف و احسان او به بندگانش. به چند قسمت از این بخش اشاره مى‏شود:
1-1. «اللهم إنّى افتتح الثناء بحمدک و انت مسدّد للصواب بمنّک و ایقنت انّک ارحم الراحمین فى موضع العفو و الرحمة و اشدّ المعاقبین فى موضع النکال و النقمة و اعظم المتجبّرین فى موضع الکبریاء و العظمة؛ خدایا من مدح و ثناى ذات پاکت را با حمد و ستایش تو آغاز مى‏کنم و تو با لطف و کرمت، کار درست و نیک را استوار ساخته و استحکام مى‏بخشى، و من یقین دارم که تو در جایگاه گذشت و رحمت، از همه مهربان‏تر و در هنگام کیفر و انتقام، از همه سخت‏گیرتر و در بزرگى و عظمت، از همه سرآمدى».

 


2- 1. «الحمد لله الفاشى فى الخلق امره و حمده، الظاهر بالکرم مجده، الباسط بالجود یده الذى لاتنقص خزائنه ولا تزیده کثرة العطاء الّا جوداً و کرماً انّه هو العزیز الوهاب؛ ستایش از آن خداوندى است که فرمان و ستایشش، در میان آفریدگان، گسترده و عظمت و بزرگى‏اش با لطف و کرمش هویدا گشته است. خدایى که گنجینه‏هایش بى‏پایان است و فزونى بخشش و عطاى او، بر سخاوت و لطفش مى‏افزاید. بى‏تردید، او قدرتمند و بسیار بخشنده است».

 

لطفا بقیه را در ادامه مطلب بخوانید

۰ نظر ۲۵ تیر ۹۲ ، ۱۲:۲۰
فتحی
شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۲

مژده رسول خدا (ص)

 در آخرین جمعه ماه شعبان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله خطبه ای فرمودند
 و مردم را به مهمانی خدا مژده دادند :

خطبه شعبانیه پیامبر اکرم ( ص)

ای مردم!
ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به سوی شما رو کرده است.
ماهی که نزد خدا، بهترین ماههاست و روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شبها و ساعتهایش بهترین ساعتهاست.

ماهی که در آن شما را به مهمانی خدا دعوت کرده اند و شما در آن از اهل کرامت خدا شده اید.
نفسهای شما در آن ثواب تسبیح و ذکر خدا دارد و خواب شما ثواب عبادت.
اعمال شما در آن پذیرفته است و دعاهای شما مستجاب، پس، از پروردگار خویش با نیت های راستین و دلهای پاک، بخواهید که توفیق روزه این ماه و تلاوت قرآن در آن را به شما عنایت فرماید.

 شقی و بدبخت، آن کسی است که در این ماه بزرگ، از آمرزش خدا بی بهره شود.
در این ماه با گرسنگی و تشنگیتان، گرسنگی و تشنگی روز قیامت را بیاد آورید.
به فقیران و درماندگان کمک و تصدیق کنید.
   به پیران و کهنسالان احترام و ارج بنهید.

لطفا بقیه را در ادامه مطلب بخوانید

۰ نظر ۱۵ تیر ۹۲ ، ۱۰:۰۵
فتحی
شنبه, ۸ تیر ۱۳۹۲

عاشق شو


عاشق شو

 خداوند انسان را آفرید تا از رحمت ویژه او نصیب برد. پس، اساس و انگیزه آفرینش انسان رحمت است .
الا من رحم ربک و لذلک خلقهم
و رحمت ویژه خداوند ریشه در عشق او به انسان دارد.
و این عشق تنها در صورتی تحقق می یابد که از سوی انسان نیز عشق و محبتی صورت پذیرد.
یحبهم و یحبونه
در حقیقت محبت خداوند به انسان مثل تصویر انسان در آیینه است هم چنان که محبت انسان به خداوند, شبیه فاصله انسان با آیینه می باشد پس همان طوری که تصویر در آیینه تابع انسان است به گونه ای که هر چه انسان به آیینه نزدیک شود، تصویر وی نزدیک شده، و هر چه دور شود تصویر او نیز دور خواهد شد. همین طور محبت خداوند نیز تابع محبت انسان می باشد. از این رو انسان باید محبت و عاشقی را شیوه خود سازد. 

عاشق شو ار نه روزی کار جهان سرآید
ناخوانده درس مقصود از کارگاه هستی

 

 

البته، کسی نیست که عاشق نباشد، زیرا عشق لازمه زندگی است، از این رو دست کم هر کسی عاشق هر چه نباشد عاشق خود هست، ولی این عشق ها سرانجامی جز زیان، خسارت و ندامت در پی ندارد. از این رو چنین عشق هایی در نگاه حافظ بی رنگ و بی حقیقت و دردآلود و ناصاف است، و عشق حقیقی جز عشق خداوند نیست و این را تنها کسانی فهم و ادراک می کنند که عشق های دیگر را تجربه کرده باشند، و بر همین اساس است که حافظ دنیا را به کارگاه هستی تعبیر می کند یعنی جایی که انسان بر روی هر چیزی کار می کند ولی سرانجام نتیجه خواهد گرفت که محبت را خرج هر چیز جز خداوند نماید بی حاصل و بیهوده است.
و از یاد نبریم عشق از هر نوعی که باشد زمینه مستی را فراهم می کند و تعجب اینجاست که کسانی که با چند دانه ای از انگور- که چیزی نیست- مست می شوند، انکار می کنند که انسان با عشق خداوند- که همه چیز است- مست شود! ولی این مستی جای هیچ تعجب و شگفتی ندارد، بلکه تا آنجاست که انسان حاضر است تیغ بر گلوی فرزند دلبند خویش نهد و این، همان تسلیم است و اسلام جز تسلیم نیست.
فلما اسلما و تله للجبین     (
از کتاب درس سحر – آیت الله حائری شیرازی )

۰ نظر ۰۸ تیر ۹۲ ، ۱۲:۵۳
فتحی
دوشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۲

ولادت مهدی موعود

جریان ولادت حضرت مهدی(عجل الله فرجه)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کـلینى و ابن بابویه و شیخ طوسى و سید مرتضى و غیر ایشان از محدثین عالى شاءن به سندهاى معتبر روایت کرده اند از حکیمه خاتون که

 

 

 

 

. . . . . . روزى در خانه حضرت امام حسن عسکرى علیه السـلام تا وقت غروب آفـتـاب پـس صدا زدم به کنیز خود که بیاور جامه هاى مرا تا بروم .

 

 

 

 

حضرت فرمود: اى عـمه ! امشب نزد ما باش که در این شب متولد مى شود فرزند گرامى که حق تعالى به او زنده مى گرداند زمین را به علم و ایمان و هدایت بعد از آن که مرده باشد به شیوع کفر و ضلالت.

 

 

 

 

 گفتم : از کى به هم مى رسد اى سید من و من در نرجس هیچ اثر حملى نمى یابم.

 

 

 

 

فـرمـود کـه از نـرجـس بـه هم مى رسد نه از دیگرى .

 

 

 

 

 پس . . . هـیـچـگـونـه اثـرى نیافتم ، پس ‍ برگشتم و عرض کردم.

 

 

 

 

حضرت تبسم فـرمـود و گـفـت : چـون صـبـح مـى شـود اثـر حـمـل بـر او ظـاهـر خـواهـد شـد و مـثـل او مـثـل مـادر مـوسـى اسـت کـه تا هنگام ولادت هیچ تغییرى بر او ظاهر نشد و احدى بر حـال او مـطلع نگردید؛ زیرا که فرعون شکم زنان حامله را مى شکافت براى طلب حضرت موسى و حال این فرزند نیز در این امر شبیه است به حضرت موسى .

 

 

 

 

حـکـیـمـه گـفـت کـه بـه نـزد نـرجـس رفـتـم و این حـال را بـه او گـفـتـم ، گـفـت : اى خـاتـون ! هـیـچ اثـرى از حـمـل در خـود مـشـاهـده نـمـى نـمـایـم .

 

 

 

 

شب در آنجا ماندم و افطار کردم و نزدیک نرجس خـوابـیـدم و . . . .

بقیه در ادامه مطلب

 

 

 

 

 
 
۰ نظر ۰۳ تیر ۹۲ ، ۱۹:۰۱
فتحی