مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۴ ثبت شده است

دوشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۴

سیره حضرت جواد الائمه علیه السلام

نگاهی به سیره حضرت جواد الائمه علیه السلام

امام محمد بن علی علیهما السلام (جواد الائمه) نهمین امام از خاندان اهل بیت علیهم السلام است . القابی که برای آن امام برشمرده اند و هر یک گویای بعدی از شخصیت آسمانی حضرت است، عبارت اند از: «مختار، مرتضی، متوکل، متقی، زکی، تقی، منتجب، مرتضی، قانع، جواد، عالم ربانی، منتجب المرتضی 
مشهورترین لقب امام، «جواد» است .شیخ صدوق نیز می نویسد: به محمد بن علی الثانی، تقی گفته شد; چون از خدا تقوا پیشه کرد و زمانی که مامون شبانه با حالتی مست وارد شد و او را با شمشیر زد و گمان کرد حضرت را کشته است، خداوند او را نگه داشت .

کنیه های حضرت نیز عبارت اند از: ابو جعفر ثانی (کنیه جدش امام باقر علیه السلام) و ابوعلی .

مادر حضرت، سبیکه نوبیه بود. به نقل شیخ مفید فرزندان حضرت جواد «علی الهادی علیه السلام، موسی، فاطمه، امامه » بودند و طبرسی از دختران به «حکیمه، خدیجه، ام کلثوم » اشاره می کند و می گوید: برخی تنها از فاطمه و امامه یاد کرده اند .

رنج های امام جواد علیه السلام

امام جواد علیه السلام از همان آغاز امامت با سیل رنجها رویارو بود;

۰ نظر ۲۳ شهریور ۹۴ ، ۱۲:۰۱
فتحی
سه شنبه, ۳ شهریور ۱۳۹۴

زندگی امام رضا علیه السلام

مروری بر تاریخ زندگی امام رضاعلیه السلام

 

 

حضرت امام رضا(علیه السلام) در پنج شنبه یازدهم ذیقعده سال 148 هـ. ق در مدینة منوّره دیده به جهان گشود. پدرش امام موسی کاظم(علیه السلام) و مادرش نجمه خاتون، بانوی عاقل، با ایمان، عفیف، دانشمند و با ادب بود.
نام امام هشتم، «علی»، لقب مشهورش «رضا» و کنیة معروفش «ابوالحسن» است. امام کاظم(علیه السلام) فرزندش را رضا می خواند و می فرمود: «فرزند مرا رضا صدا بزنید.»  امام رضا(علیه السلام) همسری به نام «سبیکه» داشت که پیامبر(صلی الله علیه وآله) از او به نیکی یاد کرده است و او مادر امام جواد(علیه السلام)، تنها فرزند امام رضا(علیه السلام) است.

 

 

چگونگی ولادت امام رضا(علیه السلام)
مادر حضرت رضا(علیه السلام) دربارة تولد او گفته است: چون به پسرم علی(علیه السلام) حامله شدم، سنگینی حمل را نمی فهمیدم، در خواب صدای تسبیح و تهلیل و تمجید خدا را از درونم می شنیدم. تا این که زمان وضع حمل فرا رسید. 

۰ نظر ۰۳ شهریور ۹۴ ، ۰۱:۰۱
فتحی