مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان
شنبه, ۹ ارديبهشت ۱۳۹۱

اعتراف معروفترین کافر جهان

معروف‌ترین کافر جهان:  اطمینان ندارم که خدایی وجود ندارد

ایندیپندنت: پروفسور ریچارد داوکینز را بزرگ‌ترین غیر معتقد به خدا محسوب می‌کنند ولی او جمعه شب پدیرفت که نمی‌تواند با اطمینان بگوید که خدا وجود ندارد.

او به دکتر روان ویلیامز اسقف اعظم کانتربری گفت ترجیح می‌دهد به جای اینکه خودش را منکر وجود خدا (آتئیست) بداند خودش را آگنوستیک (‌ندانم گرا) قلمداد کند. این دو در جریان یک گفت و گوی عمومی درباره نقش مذهب در زندگی عمومی در دانشگاه آکسفورد در پایان هفته جاری به مناظره پرداختند. این گفت و گو در شرایطی برگزار شد که هفته قبل، بارونز وارسی، رئیس حزب محافظه‌کار انگلیس از افزایش نوعی سکولاریسم نظامی صحبت کرده بود که بنیان جامعه انگلیس را به چالش کشیده است.
گفت‌و‌گوی این دو نفر که در سالن تئاتر «سر کریستوفر ورن شلدونیان» برگزار شد، توجهات را از سراسر جهان به خود جلب کرده بود. این گفت‌و‌گو همزمان با اینکه در دو سالن تئاتر دیگر هم پخش می‌شد، به طور زنده از اینترنت پخش شد. این دو نفر به مدت یک ساعت و ۲۰ دقیقه به طور مودبانه درباره ماهیت انسان بودن، بحث منشأ انسان و معنی آگاهی و تکامل زبان انسانی بحث کردند. در بخش قابل توجهی از بحث، اسقف اعظم ساکت نشست و به توضیحات دکتر داوکینز درباره تحول انسان گوش داد و در بخشی از بحث نیز به او گفت که از ظرافت او درباره بحث منشأ زندگی الهام گرفته و با بخش مهمی از بحث‌های او موافق است.
پروفسور داوکینز هم به او گفت:«آنچه من درک می‌کنم این است که شما نمی‌توانید زیبایی این ایده را که زندگی از هیچ آغاز شده ببینید. این چنین ایده‌ای به قدری متناوب و ظریف هست که نمی‌دانم چرا می‌خواهید با چیز درهم برهمی مثل خدا مخلوط کنید.» دکتر ویلیامز هم جواب داد که به طور کامل با زیبایی استدلال‌های پروفسور داوکینز موافق است ولی افزود: « من درباره یک خدا به عنوان یک چیز اضافه‌ای که شما صحبت می‌کنید، حرف نمی‌زنم.»
آنچه مایه تعجب بود اینکه پروفسور داوکینز تأیید کرد که کمتر از ۱۰۰ درصد مطمئن است که هیچ آفریننده‌ای وجود ندارد. سر آنتونی کنی که مجری این بحث بود در این قسمت پرسید که پس چرا شما خودتان را یک اگنوستکی (ملحد) نمی‌دانید که داوکینز جواب داد خودش را اگنوستکی می‌داند.
سر آنتونی گفت: ولی شما به عنوان معروف‌ترین بی اعتقاد به خدای جهان شناخته می‌شوید که در اینجا پروفسور داوکینز گفته که اطمینان او به این عقیده ۹/۶ به ۷ است.

منبع  سایت امام مهدی

               سایت نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه

۹۱/۰۲/۰۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی