مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان
چهارشنبه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۲

میلاد کوثر در بیان حضرت صادق علیه السلام

بیان کیفیت تولد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها 

 

از مفضل بن عمر روایت شده است که گفته از حضرت کاشف حقایق امام صادق علیه السلام سوال کردم چگونه بوده ولادت حضرت فاطمه علیهاالسلام : امام صادق صلوات الله علیه فرمود چون خدیجه اختیار مزاوجت با حضرت ختمى مرتبت محمد صلى الله علیه و آله نموده ، زنان مکه از عداوتى که با آن حضرت داشتند از خدیجه هجرت نموده و دور او را واگذاشتند بطوریکه بر او سلام نمى کردند و نمى گذاشتند زنى نزد او برود. پس خدیجه را بدین سبب وحشت گرفت :

 

فلما حملت بفاطمه علیهاالسلام صارت تحدثها فى بطنها و تصبرها و کانت خدیجه تکتم ذالک عن رسول الله (ص) فدخل یوما و سمع خدیجه تحدث فاطمه فقال لها یا خدیجه من یحدثک : قالت الجنین الذى فى بطنى یحدثنى و یؤ نسنى فقال لها هذا جبرئیل یبشرنى انها انثى و انها النسمته الطاهره المیمونه و ان الله تبارک و تعالى سیجعل نسلى منها و سیجعل من نسلها ائمته فى الامته یجعلهم خلفاء فى ارضه بعد انقضاء وحیه .

چون حضرت خدیجه (ع) بوجود حضرت فاطمه (ع) حامله شد، فاطمه (س ) در شکم با او سخن مى گفت و مونس او بود و او را امر بصبر مى فرمود خدیجه (س ) این حالت را از حضرت ختمى مرتبت کتمان نموده و پنهان مى داشت ، پس روزى حضرت پیغمبر اکرم (ص) داخل خانه شد و شنید که خدیجه (س ) سخن مى گوید. فرمود: خدیجه شما با کسى صحبت مى کنى و با که سخن میگوئى ؟ خدیجه (س ) عرض کرد با فرزندى که در بطن من است . او با من سخن مى گوید و مونس من مى باشد. حضرت فرمود به خدیجه اینک جبرئیل است و به من بشارت مى دهد که این فرزند دختر است و اوست نسل طاهر با میمنت و برکت ، و ذات بارى تعالى نسل مرا از او بوجود خواهد آورد و از نسل او امامان و پیشوایان دین در امت من پدید آیند و بعد از انقضاء وحى تشریعى خداوند ایشان را حجة خود در ارض ‍ عالم امکان قرار مى دهد (و زمین را هیچگاه از وجود آنان خالى نمى گذارد)

 

بارى پیوسته خدیجه (ع) در این حالت بود تا آنکه هنگام ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها نزدیک گردید و در خود احساس موقع زائیدن نمود. بدین جهت بسوى زنان قریش و نساء بنى هاشم قاصدى فرستاد که نزد او حاضر شوند. ایشان در جواب او پیام فرستادند نظر به اینکه گفته ما را نپذیرفتى و بر خلاف میل ما با محمد یتیم ابوطالب که فقیر و فاقد مال و ثروت است تزویج نموده زن او گردیدى ، بدین سبب ما به خانه تو نمى آئیم و متوجه امور تو نمى شویم .

 

دارد که چون خدیجه پیغام ایشان را شنید بسیار غمگین و اندوهناک گردید:

فبینا هى کذالک ادخل علیها اربع نسوه طوال کانهن من نساء بنى هاشم ففزعت منهن فقالت لها احداهن لا تحزنى یا خدیجه فانا رسل ربک الیک و نحن اخواتک : انا ساره و هذه آسیه بنت مزاحم و هى رفیقتک فى الجنته و هذه مریم بنت عمران و هذه صفراء او صفورا بنت شعیب بعثنا الله تعالى الیک لنلى من امرک ماتلى النساء من النساء:

حضرت خدیجه علیهاالسلام در این حالت ناگاه دید چهار زن بلند بالا نزد او حاضر شده و گفتند ما رسولان پروردگار تو هستیم و بسوى تو آمده ایم اى خدیجه و خود را معرفى نمودند اولى گفت منم ساره زوجه ابراهیم خلیل : و این (دومى ) آسیه دختر مزاحم است که رفیق تو خواهد بود در بهشت و این (سومى ) مریم دختر عمران است و این (چهارمى ) صفورا دختر شعیب است حقتعالى ما را فرستاده است که در وقت زادن نزد تو باشیم و تو را بر این حالت معاونت نمائیم :

 

فجلست واحده عن یمینها والاخرى عن یسارها والثالثه من بین یدیها و الرابعه من خلفهاء فوضعت خدیجته فاطمه علیهاالسلام طاهره مطهره فلما سقطت الى الارض اشرق منها النور حتى دخل بیوتات مکته و لم یبق فى شرق الارض و لا غربها موضع الا اشرق فیه ذالک النور:

پس آنگاه یکى از بانوان در جانب راست خدیجه نشست و دیگرى در جانب چپ و سومى در پیش روى او و چهارمى در پشت سرش قرار گرفتند.

پس حضرت فاطمه سلام الله علیها پاک و پاکیزه به دنیا آمد و چون متولد گردید و تجلى کرد در زمین نور او ساطع گردید بطوریکه خانه هاى مکه را روشن گردانید و اشراق و تجلى نور او شرق و غرب جهان و سراسر عالم را فرا گرفت و موضعى نماند مگر آنکه از آن نور روشن شد.

دارد که ده نفر از حورالعین به آن خانه در آمدند و هر یک ابریقى و طشتى از بهشت در دست داشتند و ابریقها مملو بود از آب کوثر. پس آن زنى که در پیش روى خدیجه بود فاطمه را برداشت و به آب کوثر شستشو داد و جامه سفیدى بیرون آورد که از شیر سفیدتر و از مشک و عنبر خوشبوتر بود و آنگاه حضرت فاطمه را در یک جامه از آن پیچید و جامه دیگر را مقنعه او گردانید پس او را به سخن در آورد:

 

فنطقت فاطمه علیهاالسلام بشهاده (ان لا اله الا الله ) و ان ابى رسول الله (ص) سید الانبیاء و ان بعلى سید الاوصیاء و ان ولدى سید الاسباط.

سپس بر هر یک از آن بانوان سلام کرد و هر یک را بنام ایشان خواند. پس آن بانوان اظهار شادى کردند و حوریان بهشتى خندان شدند و اهل بهشت را بشارت دادند به ولادت حضرت فاطمه علیهاالسلام سیده نساء اهل جنت و سیده نساء عالمین من الاولین و الاخرین و در آسمان نورى درخشید که پیشتر از آن ملائک و فرشتگان چنان نورى مشاهده نکرده بودند. فلذالک سمیت الزهراء علیهاالسلام :

 

پس آن بانوان مقدسه بخدیجه مکرمه خطاب نموده گفتند بگیر این دختر والا گهر را که طاهره و مطهره و زکیه و با برکت است ذات اقدس حقتعالى و مبدء اعلى برکت داده او را و نسل او را پس خدیجه علیهاالسلام در کمال خوشحالى و شادى سینه خود را در دهان او گذاشت : و دارد که حضرت فاطمه سلام الله علیها در هر روزى آنقدر نمود مى کرد که اطفال دیگر در یک ماه نمو مى کنند و در هر ماهى آنقدر نمو مى کرد که اطفال دیگر در ظرف یکسال : صلوات و درود خدا بر حضرت فاطمه زهرا (س ) و بر پدر حضرت فاطمه زهرا (س ) و بر شوهر حضرت فاطمه زهرا (س ) و بر فرزندان حضرت فاطمه زهرا (س ) ازلا و ابدا و سرمدا.

 

 آئینه ایزد نما حضرت فاطمه -  آیت الله محمد رضا ربانی

۹۲/۰۲/۱۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی