مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان
دوشنبه, ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲

تولد امام جواد (علیه السلام)

میلاد حضرت امام محمد تقی ( امام جواد علیه السلام )
بر شما و همه پیروان آن بزرگوار مبارک باد


سخنی از امام جواد علیه السلام:

از جمله موانعى که انسان را از راه کمال باز مى‌دارد، تنبلى، تن‌پرورى، بى‌اعتنایى به کار و بى‌شوقى نسبت به حرکت است. شما در دعاى شب اول ماه رمضان مى‌خوانید: «اللهم اجعلنا ممن نوى فعمل و لا تجعلنا ممن شقى فکسل و لا ممن هو على غیر عمل یتکل.(1)

ببینید چه عبارتهاى پر مغز و چه درسى در پوشش دعاست! دعا کننده از این‌که جزو کسانى باشد که دچار کسالت و بى‌عملى هستند، به خدا پناه مى‌برد. نمى‌خواهد از جمله کسانى باشد که مى‌خواهند، اما عمل نمى‌کنند و انتظار دارند بدون کار کردن نتیجه بگیرند و بدون کشتن بدروند. «و لا تجعلنا ممن شقى فکسل و لا ممن هو على غیر عمل یتکل.» مى‌گوید: خداوندا! مرا جزو کسانى که فقط به آرزو تکیه مى‌کنند و به عمل و تلاش نمى‌پردازند، قرار مده.  

امام خامنه ای تاریخ 15/1/1371 

  امام جواد (ع)

مانع راه کمال انسان 

1-  صلى أبو جعفر محمد بن علی الرضا ع صلاة المغرب فی لیلة رأى فیها هلال شهر رمضان فلما فرغ من الصلاة و نوى الصیام رفع یدیه فقال‏:
اللهم یا من یملک التدبیر و هو على کل شی‏ء قدیر یا من یعلم خائنة الأعین و
ما تخفی الصدور و تجن الضمیر و هو اللطیف الخبیر اللهم اجعلنا ممن نوى فعمل و لا تجعلنا ممن شقی فکسل و لا ممن هو على غیر عمل یتکل اللهم صحح أبداننا من العلل و أعنا على ما افترضت علینا من العمل حتى ینقضی عنا شهرک هذا و قد أدینا مفروضک فیه علینا

حضرت جواد(علیه السلام) به خداوند عرض می کند:

خدایا ای کسی که مالک تدبیری و بر هر چیزی توانایی ای کسی که خیانت دیده ها و هر آنچه سینه ها پنهان می کنند و درون می پوشاند را می دانی و اوست نکته سنج دانا خدایا ما را از کسانی قرار ده که نیت می کند و عمل می نماید و ما را کسانی که بدبخت شد و تنبلی کرد قرار نده و نیز از کسانی که عمل نکرده تکیه می کنند خدایا بدن هایمان را از بیماری ها سلامت بدار و ما را به آنچه بر ما از عمل واجب نمودی یاری کن تا اینکه این ماه تو پایان پذیرد و ما هم اعمالی که بر ما واجب گرداندی انجام داده باشیم.

(الإقبال الاعمال،سید ابن طاووس ص22؛مستدرک الوسایل،نوری،ج7،ص444؛ مفاتیح الجنان، شیخ عباس قمی ، (در اعمال مخصوص شب و روز ماه رمضان)

۹۲/۰۲/۳۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی