مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان
دوشنبه, ۲۶ اسفند ۱۳۹۲

چهل منقبت فاطمة سلام الله علیها

گفتار علامه امینی نویسنده کتاب الغدیر
 

مرحوم علامه امینی در مقدمه کتاب فاطمه الزهرا سلام الله علیها می فرمایند:
باید معتقد بود که حضرت فاطمه علیهاسلام صاحب ولایت کبرى است ، یعنى همانطور که باید به ولایت رسول اکرم ، امیرالمؤ منین، و حسنین علیهم السلام ایمان داشت ، مى بایست به ولایت حضرت صدیقه زهراء سلام الله علیها نیز همانگونه اعتراف کرد و معتقد بود.
براى اثبات این موضوع ، مى توان مطالب را از دو نظر تحقیق و بررسى کرد و در دو بخش آنها را خلاصه نمود:
ایشان پس از بحث های مفصل و بررسی آیات قران کریم  و روایات معصومین علیهم السلام چنین نتیجه گیری می کنند:

حاصل گفتار و نتیجه بحث ما، همین چهل منقبت است که به ترتیب و بطور اختصار یک به یک اشاره مى کنیم :

در اینجا خلاصه هر منقبت را آوردیم . علاقمندان می توانند متن چهل منقبت را از فهرست کامل کتاب مطالعه فرمایند

منقبت اول :آفرینش زهرا سلام الله علیها قبل از خلقت دیگران ، همانند پدر و همسر و فرزندانش، و خلقت بشر، در پیشگاه عرش عظمت حق تبارک و تعالى
منقبت دوم : آفرینش زهرا علیها سلام از نور عظمت حضرت حق تبارک و تعالى ،همان نور واحدى که حضرت رسول اکرم (ص ) و على ابن ابیطالب (ع ) نیز از آن آفریده شده اند.
 منقبت سوم : فاطمه علیها سلام ، همتاى پدر و همسر و فرزندانش ، سبب آفرینش آسمانها و زمین ، بهشت و دوزخ ، عرش و کرسى و فرشتگان ، و انس و جن بوده است .
منقبت چهارم :نامگذارى زهرا علیها السلام است از طرف خداوند متعال همانند اسم گذارى محمد(ص )، و على و  حسن و حسین علیهم السلام .
 منقبت پنجم :نام فاطمه (ع ) از اسمائى خداى تبارک و تعالى مشتق شده است .

 منقبت ششم :توسل انبیاء به فاطمه علیهاسلام و نامهاى او، همتاى پدر و همسر و فرزندانش .
منقبت هفتم  : نام فاطمه علیهاسلام ، همردیف پدر و همسر و فرزندانش ، بر ساق عرش و درهاى بهشت نوشته شده است .
منقبت هشتم : وجود شبح زهرا سلام الله علیها در راستاى عرش الهى ، و تصویرش در بهشت.
منقبت نهم : هر فرد مسلمان و مؤ منى که با محمدبن عبدالله (ص ) بیعت کرده ، و به او ایمان آورده ، و رسالت و اطاعتش را پذیرفته ، حضرت زهراسلام علیها (ولیه) او، رهنما ، و مرجع او و پناهگاه اوست .
منقبت دهم  :اشتراک فاطمه علیهاسلام با پیامبراکرم (ص ) و امیرالمؤ منین (ع ) و حسنین (ع ) در مقام عصمت و طهارت.
منقبت یازدهم :آن امانت که از جانب خداى تعالى بر آسمانها و زمین کوهها عرضه شد، و از قبولش امتناع نمودند ، همانا ولایت پنج تن علیهم السلام بوده است ، و وجود مقدس زهراسلام الله علیها جزء امانت معروضه مى باشد.
منقبت دوازدهم :فاطمه علیها سلام ، در مقام رکن بودن نسبت به امیرالمؤ منین علیه السلام با پیامبر اکرم )ص ) همسان و همتا بوده است.
منقبت سیزدهم :اشتراک فاطمه سلام الله علیها با پدر و همسر و فرزندانش در مجاز بودن به ورود به مسجد پیغمبراکرم (ص ).
منقبت چهاردهم:  محدثه بودن فاطمه علیهاسلام است ، به این معنى که فرشتگان با او سخن مى گفتند.
منقبت پانزدهم : رسول اکرم (ص ) به شیعیان و دوستان امیر المؤ منین (ع ) و یازده اولادش ، وبه شیعیان و محبان فاطمه علیهاسلام نیز بشارت نجات و رهائى از عذاب داده است .
منقبت شانزدهم :سواره محشور شدن زهرا علیهاسلام ، همانند پدر و همسر و فرزندانش .
منقبت هفدهم :رسول اکرم (ص ) مى فرماید: در روز قیامت من دست به دامان جبرئیل مى شوم دخترم زهرا(ع ) دست به دامان من ، و على ابن ابیطالب متمسک به فاطمه علیهاسلام است ، و یازده فرزندش ‍ دست به دامان على (ع ) هستند.
منقبت هجدهم : سخن گفتن فاطمه علیهاسلام با مادرش ، آنگاه که در رحم مادر بود.
منقبت نوزدهم :حضرت زهراسلام الله علیها نیز همانند امیرالمؤ منین (ع ) و فرزندان معصومش ، در هنگام ولادت لب به شهادتین گشوده است.
منقبت بیستم : اشتراک فاطمه علیهاسلام با پدر و همسر و فرزندانش در علم به آنچه در گذشته واقع شده است و آنچه در آینده تا روز قیامت واقع شدنیست .
منقبت بیست و یکم :فاطمه علیهاسلام همانند ائمه اطهار(ع ) مبارک و با طهارت و پاک و پاکیزه از مادر تولد یافته است .
منقبت بیست و دوم :رشد حضرت صدیقه زهرا علیها السلام ، همسان با ائمه اطهار(ع ) در هر روز به قدر یکماه ، و در هر ماه به اندازه یکسال .
منقبت بیست و سوم :هنگام ولادت فاطمه علیهاسلام نور او تمام خانه هاى مکه ، شرق و غرب را فرا گرفت.
منقبت بیست و چهارم :در آن هنگام که حضرت زهراسلام الله علیها ولادت یافت ، فرشتگان میلاد او را به یکدیگر بشارت مى دادند و تهنیت مى گفتند.
منقبت بیست و پنجم :حب فاطمه علیهاسلام همانند حب همسر و فرزندان معصومش بر همگان واجب است حتى به رسول خدا(ص (.
منقبت بیست و ششم :اشتراک زهراسلام الله علیها و همردیف و هم درجه بودن اوست ، با پدر و همسر و فرزندانش در درجة الوسیله بهشت .
منقبت بیست و هفتم :اشتراک فاطمه علیهاسلام با پدر و همسر و فرزندانش در قبه اى از نور که زیر عرش بر پا مى شود و جز پنج تن علیهم السلام کسى را به آن رتبه والا راه نیست
منقبت بیست و هشتم :ورود پنج تن علیهم السلام به بهشت قبل از همه ، درحالى که فاطمه علیهاسلام در پیشاپیش پدر و همسر و فرزندانش ، نخستین کسى است که وارد بهشت مى شود.
منقبت بیست و نهم : فاطمه علیهاسلام یکى از کلماتى است که حضرت آدم (ع ) فراگرفت ، و حضرت ابراهیم نیز با همان کلمات امتحان شد.
منقبت سى ام :فاطمه علیهاسلام یکى از افرادى است که آیه مباهله درشان آنها نازل شده است .
منقبت سى و یکم : احکامى که در اسلام در مورد محبت و یا عداوت ، صلح و یا جنگ ، . . نسبت به پیامبر اکرم (ص ) جارى است ، عینا نسبت به زهرا اسلام الله علیها نیز معتبر و واجب الاجراست .
منقبت سى و دوم : همتا بودن فاطمه علیهاسلام با على علیه السلام در صفات و ارزشهاى معنوى .
پیامبر اکرم (ص ) مى فرماید: اگر فاطمه (ع ) آفریده نمى شد، هرگز براى على (ع)همتائى وجود نداشت ، همچنین اگر على (ع ) خلق نمى شد، فاطمه را در جهان نظیر و مانندى نبود.
منقبت سى و سوم : هر کس پیامبر اکرم (ص ) و یا على (ع ) را دشمن بدارد کافر است ، فاطمه علیهاسلام نیز در این مورد با پدر و همسرش شریک است و مشمول این حکم مى شود.
منقبت سى و چهارم :چنانکه پیامبر اکرم (ص ) و امیر المومنین (ع ) و فرزندان معصوم او ملجا و مرجع توسل جمیع انبیاء بوده اند، بشر از آدم تا خاتم مامور به توسل به حضرت صدیقه زهرا علیهاسلام بوده است .
منقبت سى و پنجم :فاطمه زهرا سلام الله علیها همسان با امیرالمؤ منین و حسنین علیهم السلام در فضیلت سوره (هل اتى (شریک و سهیم است .
منقبت سى و ششم : فاطمه علیهاالسلام در هنگام ولادتش حورالعین و بانوان عالیمقامى را که از جانب خداى متعال به نزد آن حضرت ارسال شده بودند که کاملا مى شناخت .
 منقبت سى و هفتم :پیامبر اکرم (ص ) مى فرماید: خداى تبارک و تعالى یک بار بر زمین نظر افکند و از اولین و آخرین مرا برگزید، و دفعه دوم على (ع ) را، و در سومین نظر، اولاد معصوم او را، و در چهارمین بار زهرا(ع ) را از میان جمیع زنان عالم و از اولین و آخرین انتخاب فرمود. پس زهرا سلام الله علیها (همتاى آنان ) مصطفاة ، مرتضاة ،مختاره برگزیده خداوند تبارک و تعالى است .
منقبت سى و هشتم : بزرگترین مقام شفاعت را در روز قیامت حضرت صدیقه سلام الله علیها همسان با پیامبر اکرم (ص ) و امیرالمؤ منین (ع ) حائز مى باشد
منقبت سى و نهم :در روز قیامت که پیامبر اکرم (ص ) جلوس مى نماید، در حالى که جبرئیل و انبیاء و اولیاء گرد آمده اند خداوند تبارک و تعالى مقام و منزلت زهرا سلام الله علیها و پدر و همسر و فرزندان معصومش را به اهل محشر معرفى مى فرماید.
 منقبت چهلم :چنانکه برترى رسول اکرم (ص ) بر انبیا و مرسلین و ملائکه ، ثابت شده است ، به همان طریق افضلیت زهرا سلام الله علیها نیز بر جمیع مخلوقات از انس و جن و ملک ، منصوص و مسلم است .
این چهل منقبت فاطمه علیها السلام ، خلاصه پانزده موضوع این کتاب است ، که با آیات قرآن ، و روایات معتبر مربوطه و با ذکر اسناد بسیار مدارک اطمینان بخش ، آنها را قبلا به طور بیان کرده بودیم .

متن کامل کتاب

۹۲/۱۲/۲۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی