مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان
پنجشنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۸۹

آغاز امامت حضرت مهدى (عج)

 

 ( مَن یُعَظِّمْ شَعائِراللّه فَاِنَّها مِن تَقْوى القُلوبِ . . . )

 خوشا به حال کسى که شعائر دین خدا را بزرگ و محترم شمارد ; زیرا این صفت ، ویژگى دل هاى پرهیزگار است .

 نهم ربیع الاول آغاز دوره ى امامت امام مهدى (عج) ، از حوادث مهم و حساس تاریخ تشیع به شمار مى رود . مطلب زیر را به عنوان اظهار ارادت به پیشگاه آن حضرت تقدیم مى داریم . امید است همیشه یاد آن عزیز پنهان در پس پرده ى غیبت را در دل هایمان زنده داریم و از وظایف خطیر خویش در این دوره ى سرنوشت ساز غافل نباشیم .

آغاز امامت حضرت مهدى (عج) :

 پیامبر اکرم ( صلى الله علیه و آله و سلم ) و ائمه ى اطهار ( علیهم السلام ) ، با تعابیر گوناگون به مسأله ى امامت حضرت مهدى (عج) اشاره کرده و تقریباً اطلاعات لازم را در باره ى چگونگى تولد ، وقایع زندگى و ویژگى هاى حکومت آن حضرت در اختیار مردم قرار داده بودند . براى مثال ، در یک مورد ، پیامبر اکرم ( صلى الله علیه و آله و سلم ) خطاب به على ( علیه السلام ) فرمودند :

* امامان پس از من دوازده نفرند که اولى آن ها تو هستى و آخر آن ها قائمى است که خداوند به دست او ، شرق و غرب عالم را خواهد گشود * .

و یا در جاى دیگر مى فرمایند :

* ... نهمین نفر از امامان ، قائم اهل بیت من و مهدى این امت است که در رفتار و گفتار و کردار ، شبیه ترین مردم به من است . او پس از یک غیبت طولانى و حیرت و سرگردانى ظهور خواهد کرد و دین خدا را در سرتاسر عالم ، حاکمیت خواهد بخشید . او با نصرت و تأیید هاى پى در پى خداوند متعال ، زمین را پر از عدل و داد خواهد ساخت همان گونه که پیش از آن ، از ظلم و ستم پر شده است * .

 به دلیل شرایط خفقان دوران خلفاى عباسى ، حضرت مهدى (عج) پس از تولد ، یک دوره زندگى نیمه مخفى را آغاز کردند . در این دوره که تا شهادت امام عسکرى ( علیه السلام ) ، ادامه داشت ، تعداد بسیار اندکى از شیعیان ، به دیدار ایشان نایل شدند از آن پس ، دوره ى امامت امام دوازدهم ( علیه السلام ) و مرحله ى خطیر زندگى آن حضرت که به دوره ى غیبت معروف است ، آغاز مى شود .

مسأله ى اقامه ى نماز بر پیکر مطهر امام عسکرى ( علیه السلام ) توسط حضرت مهدى ( علیه السلام ) ، سبب روشنگرى مردم شد و از انحراف هاى بعدى در مسأله ى امامت جلوگیرى کرد .  بدین ترتیب توطئه ى خطرناکى که خلفاى عباسى ، براى نابودى اساس مکتب تشیع طرح ریزى کرده بودند ، خنثى شد .

عوامل حکومت عباسى پس از شهادت امام عسکرى ( علیه السلام ) ، در صدد برآمدند تا کسى را از سوى خلیفه ، مأمور نماز خواندن بر جنازه ى آن حضرت کنند و به پندار باطل خود ، با این کار، خلیفه ى غاصب عباسى را وارث امامت شیعه معرفى کنند ; اما  نقشه ى آنان عملى نشد . هنگامى که فرد مورد نظر حکومت ، آماده ى نماز خواندن بر پیکر امام یازدهم ( علیه السلام ) بود ، ناگهان کودکى در حدود پنج ساله ، با وقار و طمأنینه پیش آمد ، آن فرد را کنار زد و خود به اقامه ى نماز پرداخت . در حالى که به عنایت خداوند متعال ، مأموران حکومتى نتوانستند حتى کوچک ترین عکس العملى از خود نشان دهند . با پایان نماز نیز، آن حضرت از دیدگان غایب شدند . بدین ترتیب ، دوره ى امامت حضرت مهدى (عج) آغاز شد .

 آغاز امامت آن حضرت ، به مشیّت الهى با غیبت همراه بود که به  " غیبت صغرا " مشهور است و تا سال 329 هجرى قمرى به طول انجامید . پس از آن ، مرحله ى جدیدى از غیبت که به دوره ى " غیبت کبرا " معروف است ، آغاز شد که تاکنون نیز ادامه دارد . این دوران ، سخت ترین دوره ى امتحان مردم است ; زیرا ارتباط مستقیم با امام ( علیه السلام ) براى همگان میسر نیست و نایب خاصى نیز وجود ندارد تا مردم به وسیله ى او بتوانند از آن حضرت ، کسب تکلیف و پاسخ پرسش هاى شان را دریافت کنند .

 امید است با انجام وظایف و تکالیف مربوط به دوره ى غیبت ، و اطاعت کامل از ولی فقیه نائب آن حضرت ، بتوانیم در شمار منتظران واقعى آن حضرت باشیم .
 بقیة الله خیر الکم ان کنتم مؤمنین

با استفاده از سایت وفاق

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی