مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان

یادداشت های فتحی

مهرخوبان
سه شنبه, ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴

سلام بر حضرت کاظم(ع)

سلام بر حضرت امام موسی بن جعفر (سلام الله علیه)

هارون الرّشید نامه ای به امام موسی کاظم علیه السلام نوشت و عرض کرد:

عِظنی وَ اَوجِز قالَ فَکَتَبَ اِلَیهِ ما مِن شَیئٍ تَراهُ عَینُک اِلاّ وَفیهِ مَوعِظَة (1)

مراپندی مختصر دهید. حضرت علیه السلام درجواب او نوشت هیچ چیزی نیست که چشم تو آن را ببیند، مگر این که در آن پند و موعظه باشد.

*****

سَمِعتُ موُسیَ بنَ جَعفرٍ عِندَ قَبرٍ وَ هُوَ یَقُولُ، اِنَّ شَیئاً هذا آخِرُهُ لِحَقیقٌ اَن یُزهَدَ فی اَوَّلِهِ وَ اِنَّ شَیئاً هذا اَوَّلُهُ لَحَقیقٌ اَن یُخافَ مِن آخِرِه (2)

درروایت دیگری است که حضرت امام موسی کاظم علیه السلام نزد قبری حاضرشدند و خطاب به قبر کردند و فرمودند: آن زندگی که آخرش این است، حق این است که از اوّل از آن دل کنده شود و به آن بی­رغبت باشد و آن نشئه ای که اولش این است، سزاوار این است که از آخرش ترسیده شود.

*****

رُوِیَ عَن عَلِیٍّ اَمیرِالمُومِنینَ علیه السلام: ما اَکثَرَ العِبَرَ وَ اَقَلَّ الاِعتِبار (3)

در روایت علی علیه السلام می فرمایند: عبرت ها و پندها چه بسیارند ولی پند و موعظه پذیران چه قدر کم و اندک هستند!

در روایتی یکی از اصحاب حضرت موسی بن جعفرعلیه السلام به نام یوسف بن عبدالرحمن می­گوید: من جمله ای از امام شنیدم که هرگاه یادم می­افتد، در هرجا و هرفضایی که باشم، آن جا و فضا برایم تنگ است، یعنی بر من فشار می­آورد و لذّت را از من می­گیرد. آن جمله این است که فرمودند: آن گاه که میّت را به سوی قبر می برید، یک مرتبه وارد قبرش نکنید. چرا ؟! بگذارید آن مرده آماده شود تا بتواند جواب نکیر و منکر را بدهد.

حضرت اوّل فرمودند که تمام عالم پند دهنده است: حیوانات، نباتات، جمادات و حوادث و... همه آنها پند می دهند، درصورتی که شخص، پند پذیر باشد. پس مهم، پندپذیری و پندگرفتن است. بعد حضرت روش پندگرفتن را می­فرماید: درخطاب به قبر به این معنا که زندگی پر ازحوادث مختلف خوشی، رنج، بیماری، سلامتی، داشتن، فقر و چه و چه و... است. اما دقّت کن که آخرش مردن است. سزاوار است که از اوّل به آن دل نبندی. از آن طرف. مرگ، عالم قبر و برزخ و سؤال نکیر و منکر و بعد هم قیامت هولناک و... ترس از این مسیر طولانی و سخت و... . چه شده است که با فراوانی پند و موعظه در عالم، انسان، هم کور است و هم کر؟ نه می بیند و نه می شنود! حبّ و دل بستگی به دنیا او را کور و کر می­کند و گرفتار می­شود، والا پند فراوان است. خداوند در سوره مبارکه بقره آیه 171 می­فرماید: «صُمٌّ بُکمٌ عُمیٌ فهُم لایَعقِلُون»               سایت آیت الله مجتبی تهرانی )

1-       بحارالانوار، جلد68 ، صفحه324

2-       وسائل الشیعة، جلد16، صفحه 15

3-       غرر و درر آمدی، صفحه 472، روایت 10780

۹۴/۰۲/۲۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی